پوشش ویژه کرونا

در پرسون از رویدادهای لحظه ای کرونا در ایران و جهان باخبر شوید.

انتظار می‌رفت با ورود ده‌ها میلیون دوز واکسن کرونا به کشور، شاهد سرعت گرفتن روند واکسیناسیون جمعیت هدف باشیم. اما، آمارهای وزارت بهداشت این را نشان نمی‌دهد.
وزارت بهداشت:

واکسن تک دوز چیست؟

طبق اعلام سازمان غذا و دارو، واکسن های قبلی حاوی ویال های ۶ دوز ۱۰ دوز یا ۲ دوز بودند و این سری اخیر دارای ویال تک دوز است و حتما باید دوز دوم آن نیز تزریق شود.
مقامات حوزه دارویی کوبا مجوز استفاده اضطراری از واکسن تک دز «سوبرانا پلاس» را برای دوره نقاهت ناشی از کووید-۱۹ در افراد ۱۹ سال به بالا صادر کردند.
یک متخصص عفونی، ضمن انتقاد از جنبش‌های ضد واکسن در کشور گفت: در حال حاضر انواع واکسن‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و اثر گذاری همه آنها در برابر کرونا تایید شده است.

از نیمه اول بهمن ماه سال ۱۳۹۹ واردات واکسن کرونا به ایران آغاز شد و آن طور که گزارش معاون فنی گمرک ایران تا چهارم مهرماه امسال نشان می‌دهد، ۷۱ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۶۰۶ دُز واکسن در ۵۷ محموله وارد کشور شده است.
ماندگاری ایمنی در برابر ویروس کرونا بعد از تزریق واکسن‌های کووید-۱۹ مشخص نیست، اما انتظار می‌رود دو هفته بعد از کامل شدن واکسیناسیون، فرد واکسینه شده حداقل ۶ ماه در برابر ویروس کرونا ایمنی داشته باشد.
دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کووید ـ 19 گفت: واکسن سینوفارمی که اکنون وارد کشور شده مناسب سنین 6 تا 17 سال است و به کودکان سینوفارم تک‌دز تزریق می‌شود.
بیست‌ودومین محموله واکسن کرونا تهیه‌شده از سوی جمعیت هلال‌احمر حاوی ۶ میلیون واکسن تک دوز، امروز یکشنبه؛ چهارم مهرماه در فرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته در کشور ۱۵ هزار و ۲۹۴ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ شناسایی شدند و متاسفانه در این بازه زمانی ۲۸۴ بیمار کرونا نیز جان خود را از دست دادند.
طی ۲۴ ساعت گذشته در کشور ۱۶هزار و ۳۶۲ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ شناسایی شدند و متاسفانه در این بازه زمانی ۳۱۷ بیمار کرونا نیز جان خود را از دست دادند.
شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در جهان تاکنون به ۲۳۰ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۸۳۵ نفر رسیده و مرگ چهار میلیون و ۷۳۳ هزار و ۵۳ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است و ۲۰۷ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۴۶۰ نفر از مبتلایان نیز بهبود یافته‌اند.

رئیس جمعیت هلال احمر خبر داد؛

ورود ۵ میلیون دُز واکسن به کشور

همتی گفت: بیست‌ویکمین محموله واکسن کرونا حاوی ۵ میلیون دُز واکسن، امروز اول مهرماه در فرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: احتمالا یک هفته دیگر واکسن پاستوکووک وارد بازار می‌شود که برای زیر ۱۸ سال مجاز است. این واکسن را می‌توان برای مادران باردار هم استفاده کرد.
متخصص بیماری های عفونی درباره کسانی که دوز اول واکسن اسپوتنیک را دریافت کرده اما برای دریافت دوز دوم دچار مشکل شده‌اند، گفت: با توجه به تشابه مکانیسم واکسن آسترازانکا و اسپوتنیک این افراد می‌توانند برای دوز دوم از واکسن آسترازانکا استفاده کنند و یا اینکه دو دوز واکسن سینوفارم و یا برکت بزنند.