رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

زمینه سازی ورود واکسن چینی توسط دولت قبل / سرعت گیری واردات سینوفارم

سرعت واکسیناسیون ویروس کرونا در کشور افزایش پیدا کرده و روزانه تزریق واکسن به مرز یک میلیون نفر رسیده است، در این میان برخی با نگاه سیاسی به موضوع مهم بهداشت و درمان پرداخته اند که با روی کار آمدن کمتر از دوماه دولت سیزدهم این امر محقق شده است.
تصویر زمینه سازی ورود واکسن چینی توسط دولت قبل / سرعت گیری واردات سینوفارم

به گزارش سایت خبری پرسون، خبر فرود هواپیماهای حامل واکسن کرونا در فردوگاه تهران از آن سوی مرز این روزها در صدر اخبار قرار دارد و وزارت بهداشت گروه های سنی مختلف را برای تزریق واکسن دعوت می کند، گرچه مقامات وزارت بهداشت مدام از تولید داخلی واکسن خبر می دهند، اما خبری از تولید انبوه آن وجود ندارد و همچنان برای کاهش مرگ و میر چاره ای جز واردات انبوه از آن سوی مرز وجود ندارد.

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از واردات واکسن از نوع سینوفارم چینی است، خبرنگار پرسون گفتگویی با مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین انجام داده است تا روند زمانی واردات را جویا شود.

او در این باره گفت: اتاق بازرگانی و دست اندرکاران صادرات و واردات مرجع قانونی نیستند که بخواهند نظری در خصوص وارات واکسن دهند.

حریری ادامه داد: موضوع را نمی خواهم سیاسی کنم و اصلا تفکیک کردن کار خدمات رسانی به مردم را نباید به این دولت و آن دولت دسته بندی کرد، اما موضوع ورود واکسن کرونا از چین از ماه های گذشته صورت گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود:درخواست واردات واکسن از چین از اوایل بهار سال جاری رخ داده و این روند ادامه دار خواهد بود.

خیلی تمایلی ندارم بگویم واردات واکسن از سوی این دولت رخ داده یا دولت قبل مهم این است که همه دست به دست هم دهند تا واردات واکسن سرعت بخشد، واکسن تولید چین به تایید سازمان جهانی بهداشت رسیده است و جزو 4 واکسن برتر مبارزه با کرونا در دنیا به حساب می آید، در حال حاضر بسیاری از کشورها از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس دست به واردات این واکسن از چین زده اند و این طور نیست که بگویم تنها ایران این واکسن را خریداری می کند.

وی تصریح کرد: حتما دلایلی برای سرعت بخشیدن و کاهش واردات واکسن در داخل کشور وجود دارد، این امر برمی گردد به اینکه در یک جایی هماهنگی بیشتر و در جای دیگر ناهماهنگی صورت گرفته باشد.

حریری خاطرنشان کرد: خیلی تمایلی ندارم بگویم واردات واکسن از سوی این دولت رخ داده یا دولت قبل مهم این است که همه دست به دست هم دهند تا واردات واکسن سرعت بخشد، واکسن تولید چین به تایید سازمان جهانی بهداشت رسیده است و جزو 4 واکسن برتر مبارزه با کرونا در دنیا به حساب می آید، در حال حاضر بسیاری از کشورها از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس دست به واردات این واکسن از چین زده اند و این طور نیست که بگویم تنها ایران این واکسن را خریداری می کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین عنوان کرد: هماهنگی خوبی بین دستگاه های وزارت خارجه و وزارت بهداشت و سفارتخانه ها صورت گرفته که روند ارسال محموله واردات واکسن و حتی ترخیص آن از سوی گمرک سرعت قابل توجهی گرفته است.

این عضو هیئت رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: با دولت چین توافق شده که نزدیک به 90 میلیون دوز به ایران وارد شود که در حال حاضر 40 میلیون آن وارد شده و این روند واردات ادامه دار خواهد بود.

گفتگو از: محمد خادمی

350251