یادداشت‌ها

موقع بیان جمله آخر، بغضش ترکید و گفت «خدا از زبانت بشنود». کاملاً پیدا بود که غمی سنگین تار و پود وجودش را متأثر کرده است.
یک راه وجود دارد که البته در قاموس ســاختار انتخاباتی نیست، اما شاید در حالت ضرورت این امکان به وجود آید اینکه انتخابات را به مدت دوماه عقــب بیندازند و کل پروســه ثبت نام و اقدامات انتخابات را دوباره برای کسانی که به هر دلیلی ثبت نام نکردنــد یا امکان ثبت نام نداشتند باز کنند تا دوباره ببینیم تا بستری بــرای اجرای نظرات رهبری از طرف وزارت کشور و دولت بوجود آید.
استفاده هر یک از ابزارهای متغیر پولی نظیر پایه پولی و حجم پول، نرخ سپرده قانونی یا نرخ‌های بهره اعمالی بانک مرکزی برای ریپو و اعتبارات قاعده‌مند به بانک‌ها، منوط به شناسایی دقیق منشأ شوک‌های عرضه یا تقاضا در ایجاد تورم است. در غیر این صورت رسیدن به هدف نهایی کنترل تورم با تاخیر زیاد یا نااطمینانی همراه می‌شود و هدف‌گذاری تورم تحقق نمی‌یابد.
نقش بی بدیل بصیرت و اراده مردم شریف ام القرای جهان اسلام در تحفظ دستاوردهای نظام اسلامی و دفاع از خیمه ولایت و آرمان های حیاتی نظام مقدس در خلق حماسه ایام الله ۹ دی درخور تقدیس است.
این مدل رشد که به مدل رشد نمایی نیز معروف است، اولین بار توسط «رابرت مالتوز» اقتصاددان انگلیسی در قرن هجدهم بیان شد و نه‌ تنها توضیح‌‌‌دهنده‌‌ رشد جمعیت و تولید غذا در جوامع بشری بود، بلکه رشد جمعیت در جوامع حیوانی و کلونی‌‌‌های حشرات را نیز توضیح می‌‌‌داد.
به نظر می رسد صهیونیست ها در طول ۸۰ روز گذشته با شکست های میدانی در غزه مواجه شده اند اخیرا هم تیپ کماندویی نخبه گولانی که قصد داشت به بخش جنوبی غزه نفوذ کند با شکست مواجه شد و ۷۰ درصد از نیروهای این تیپ نخبه نظامی متلاشی شدند و این مورد نشان می دهد که ارتش رژیم صهیونیستی با بحران داخلی و میدانی مواجه است.
انتخابات مقدمه تحول در کشور است و کشوری که پیشرفت، غلبه بر مشکلات، خنثی‌سازی توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان بیرونی، و رفع و دفع موانع را از مسیر حمایت دلگرم کننده و حضور آگاهانه و حداکثری ملت در انتخابات دنبال کند پا در مسیر تحول گذاشته و کارآمدی نظام در حوزه اجرا را تضمین می‌کند.
ماییم که بار تاریخ را بر دوش گرفته‌ایم تا جهان را به سرنوشت محتوم خویش برسانیم. خون سرخ ما فلقی است که پیش از طلوع خورشید عدالت بر آسمان تقدیر نشسته است. یا فالق الاصباح! ما را در راهی که اینچنین عاشقانه در پیش گرفته‌ایم یاری فرما.
یکی از نشانه‌های بن‌بست و گسیختگی فکری و عملی هر نیروی سیاسی، زمانی است که در برابر واقعیت مقاومت می‌کند و آن را به رسمیت نمی‌شناسد و حاضر نیست که تن به خواست اکثریت دهد. به ویژه انکار واقعیت‌هایی که حتی نیاز به سنجش هم ندارند و با چشمان غیرمسلح هم قابل دیده شدن است.
زندگی مسئولان و نمایندگانی مانند چمران ها، رجایی ها و پرورش ها باید برای مسئولان کشور در همة دورانها الگو و اسوه باشد و علت اینکه ما هر سال یاد و خاطره آنها را گرامی می داریم، در حقیقت پاسداشت ارزشهای واقعی انقلاب است که امیدواریم ثمرة خون شهیدان پا برجا بماند و صالحان این امت همیشه بر مصدر امور قرار گیرند.
پرستاران شریف و زحمتکش نیز از همین بازارها و با همین قیمت های سرسام آور نیازهای خود را تامین می کنند. برای ارزیابی ایثار و مهر پرستاران ما کافی است حقوق و درآمد این اقشار شریف را با همکاران اروپایی و آسیایی خود مقایسه کنیم. آنگاه درک خواهیم کرد که حضور آنها در سنگر سلامت خود جهادی مقدس و گرانبهاست.
پرسش اساسی این است که تا چه زمانی دولت توان سرمایه‌گذاری‌های کلان در این بخش را دارد که نه تنها سودی عایدش نمی‌شود بلکه یارانه‌های کلانی هم باید برای آن در نظر بگیرد؟
همین بلند شدن صدای حمایت از غزه در مجالس و پارلمان‌های آمریکا و اروپایی، همان جایی که برای مخالفان هلوکاست قانون محرومیت و تهدید و مجازات وضع می‌کردند، نشان می‌دهد حماس نابودشدنی نیست و از نظر این قانونگذاران‌، مقاومت سلاحی مشروع برای فلسطینیان است.
بدون تردید یکی از مهم‌ترین دلایلی که آموزش و پرورش سرزمین ما را با بحران‌های مزمنی روبه‌رو کرده است می‌توان در نسبت نظام حکمرانی با این نهاد توضیح داد. به نظر می‌رسد به رغم اصرار گزارش به تبیین ریشه‌ای در تبیین این عامل راهبردی هنوز نیازمند توقف بیشتر و کندوکاوی عمیق‌تر هستیم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «رقابت یعنی جناح‌های سیاسی برای شرکت در انتخابات با هم مسابقه بگذارند؛ گرایش‌های گوناگون سیاسی و اقتصادی، در انتخابات با هم مسابقه بگذارند؛ میدان باز باشد برای مسابقه جناح‌های سیاسی و نگاه‌های سیاسی و نظرات سیاسی، همچنین اقتصادی، همچنین فرهنگی؛ این معنای رقابت است.»
واقعا باورپذیر نیست که مقامات متوجه این اشتباه نباشند که بیش از نیاز کشور به واردات چای، ارز در اختیار کســی قــرار داده شــود و حتی مســیر آن ارزها چک نشود و بعد از آنکه این دلارها به بازار عرضه تازه متوجه شــوند که چه اشــتباهی رخ داده اســت.
متاسفانه آمار رسمی تحولات تولید حقیقی کشور با تاخیر حداقل ۳ماهه منتشر می‌شود و به همین دلیل بانک مرکزی فقط به این موضوع واقف است که در فصل قبل، اقتصاد کشور در شرایط رونق قرار دارد یا رکود. بنابراین این اطلاعات کمکی به سیاستگذار نمی‌کند.
نامزدهای انتخاباتی مجلس آینده، چگونه این مشکلات را رصد می‌کنند و برای هر کدام از آنها چه راه حل واقعی و عملی دارند؟ نامزدهای انتخاباتی از نگاه مردم باید صاحبان تفکر همه جانبه باشند و برنامه‌هایشان گامی به جلو در توسعه کشور به دور از افراط و تفریط باشد.
این تناقضات و رفتارهای ریاکارانه سران کشورهای غربی‌ها در بحث حقوق بشر عیان‌تر از آن است که نتوان آن را دید. کشورهایی که وقتی پای سرکوب معترضان، یا تضییع حقوق زندانیان و نقض حقوق گروه‌های اقلیت می‌رسد خود کارنامه‌ای سیاه دارند و به نوعی با رفتار خود می‌گویند که از دید آنها «هر بشری، حقوق ندارد».
نخست قدری مقوله توسعه را تشریح می کنم و سپس به نقش سرمایه انسانی در توسعه می پردازم، توسعه فرایندی همه‌ جانبه است و معطوف به بهبود تمامی ابعاد زندگی مردم یک جامعه است. ابعاد مختلف توسعه عبارتند از: توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی، توسعه فرهنگی و توسعه اجتماعی. اقتصاددان: بالا بودن درامد سرانه، بهبود وضعیت
بــه نظــر می رسد که تاکید روســیه بــر حاکمیت کشــورهای عربی بر جزایر ۳ گانه یک اشــتباه استراتژیک از سوی مسکو است که باید سیاست های خود را نسبت بــه ایــران تعدیل کنــد و بیــن ایــران و کشــورهای کوچک حوزه خلیج فارس یکی را انتخاب کنــد.
الان نگرانی اسرائیل و حامیان آن این است که حماس با شرط‌هایش به قهرمان صحنه سیاسی این جنگ هم تبدیل شود و جالب این است که همان‌طور که اسرائیل اینک راهبرد نظامی ندارد، برای به زیر کشیدن پرچم مقاومت در صحنه سیاسی این جنگ نیز راه‌حل ندارد و باید تن به قضا و قدری دهد که بر مبنای اقتدار مقاومت می‌چرخد.