توطئه‌ای که با هوشیاری مقامات ایران نگرفت

یادداشت/از همان ابتدا با دیدن شواهد و قرائن لازم مشخص بود که این قضایا اول این که غیرواقعی و نمایشی بوده و دوم هیچ ارتباطی با ایران ندارد زیرا این کشور با کدام انگیزه باید کشتی سنگاپوری را منفجر کرده یا به نفتکش‌هایی که تخلفی نکرده اند حمله تکاوری کند؟

تصویر توطئه‌ای که با هوشیاری مقامات ایران نگرفت

سایت خبری پرسون ـ چند شب گذشته اتفاقاتی به شدت عجیب و مشکوک در اطراف بندر فجیره امارات در دریای عمان رخ داد.

ابتدا در رسانه‌ها گفته شد یک کشتی سنگاپوری روی مین رفته و سپس ۳ کشتی دیگر از کنترل خارج شده‌اند.

همچنین به نقل از منابع نظامی انگلیسی اعلام گشت که ۹ نفر کماندو که گمان می‌رود وابسته به سپاه پاسداران باشند یک نفتکش را ربوده و به سمت آبهای ایران می‌برند.

از همان ابتدا با دیدن شواهد و قرائن لازم مشخص بود که این قضایا اول این که غیرواقعی و نمایشی بوده و دوم هیچ ارتباطی با ایران ندارد زیرا این کشور با کدام انگیزه باید کشتی سنگاپوری را منفجر کرده یا به نفتکش‌هایی که تخلفی نکرده اند حمله تکاوری کند؟

مورد مهمی که نباید از غفلت ورزید موضع‌گیری نخست وزیر کم‌تجربه اسرائیل؛ نفتالی بنت بود که ساعاتی قبل از قضایای این ۴ نفتکش، اعلام کرد دوره نشستن در تهران و به آشوب کشیدن منطقه گذشته است و اسرائیل با قدرت به تعرضات پاسخ خواهد داد.

پس از روشنگری‌های تحلیلگران و رسانه‌های داخلی، سخنگوی نیروهای مسلح ایران در سخنانی صریح هرگونه دخالت نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در این رویدادها را تکذیب کرد و آن را مقدمه توطئه‌ای با هدف ماجراجویی غربی‌ها دانست و هشدارهای لازم را به طرف های دخیل در این ماجرا داد.

سخنان سردار شکارچی که در واقع برآیند تصمیمات ستاد کل نیروهای مسلح و شورای عالی امنیت ملی ارزیابی می‌شود، فضا را تا حدود زیادی تغییر داده و پس از آن مقامات آمریکایی ۳ موضع جالب توجه گرفتند.

یکم این که گفتند انگلستان خود برای پاسخ به حمله علیه کشتی اسرائیلی که چند روز پیش هدف قرار گرفت پیشقدم شود.

دوم، تردیدی بود که در مورد ماهیت وقایع اتفاقیه در ارتباط با نفتکش‌ها در فجیره داشتند و اعلام نمودند برای قضاوت در مورد آن زود است.

سوم نیز اظهار داشتند که بلافاصله برای شروع مذاکرات هسته‌ای در وین کاملا آماده‌اند.

این مواضع نشان داد آمریکا نیز متوجه شده که وقایع در فجیره هیچ ارتباطی با ایران ندارد و دامی است که از جانب انگلیس و اسرائیل برای آنان پهن شده است.

پس از طلوع آفتاب، سناریو نویسان توطئه‌گر متوجه نگرفتن نقشه خود شدند و ۴ نفتکش بدون این که انگار اتفاقی روی آن افتاده باشد به ساحل فجیره برگشتند و اثری از آن ۹ تکاور خیالی و دزد دریایی نیز یافت نشد.

نویسنده: علیرضا تقوی‌نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

329465