یادداشت‌ها

واکنش رسانه‌های خوزستان به طرح ایجاد خوزستان جنوبی؛

امشب شام غریبان خوزستان است

فعالان رسانه‌ای خوزستان به طرح تفکیک این استان واکنش نشان دادند طرح تشکیل استان خوزستان جنوبی چندی پیش از سوی مجلس اعلام وصول شد.
یادداشت/محمد جواد پهلوان

این اخبار نگران کننده است

محمد جواد پهلوان یادداشتی درباره نگرانی‌ها از بابت بی‌اعتماد شدن مردم به واکسیناسیون علیه کرونا نوشته است.
یادداشت/ تخمین زده می‌شود که تا پیش از سقوط کابل به دست طالبان، حدود ۱۵۰ بالگرد بلک هاوک در ارتش افغانستان مشغول به خدمت باشد که البته بخشی از آنها به تاجیکستان و ازبکستان فرار کرده و قسمتی نیز به دست جنگجویان امارت اسلامی افتاده است.

یادداشت/ با توجه به قیمت ارزان، تنوع و تکثر تسلیحات ساخت جمهوری اسلامی، این قابلیت وجود دارد که با یک سرمایه گذاری هوشمند و برنامه‌ریزی دقیق چند ساله در امر صادرات سلاح، دهها و حتی صدها میلیون دلار در سال برای کشور ارزآوری ایجاد شود.

طالبان 2021 بر خلاف طالبان دهه 90 مدرن است. این مدرنیسم به هیچ وجه یک خاصیت مثبت نیست چرا که طالبان در روش مدرن شده نه در افکار و منش.
در این یادداشت سعی خواهد شد برنامه وزیرمحترم پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، جناب آقای دکتر خاندوزی جهت صنعت بیمه مورد بررسی و تدقیق قرار گیرد. برنامه های ارائه شده توسط ایشان عمدتاً مسائل و دغدغه­ های اصلی صنعت بیمه را به درستی منعکس نموده اند که امیدبخش این نکته است که با پرداختن به آنها شاهد کاهش مشکلات در صنعت بیمه و توسعه آن باشیم و وجود وزیری جوان به عنوان سکاندار اقتصادی منجر به تحول در صنعت بیمه شود.
این سقوط ساده و مایوس کننده پیش از هر چیز و بیش از هر چیز نشان داد فساد تا چه حد می‌تواند پایه‌های یک نظام سیاسی را تضعیف و تهدید کند. فساد مهم‌ترین چیزی است که مردم را از حکومت جدا می‌کند. باعث بی اعتمادی به دولت و هم بی اعتنایی به خطر دشمن می‌شود و هم باعث ناکار آمدی سیستم حکومت.
بازگشت به عقب و به تعبیری واپس‌گرایــی افغانستان در فرآیند زمان هیچ گونه آورده‌ای برای کشورهای همسایه نخواهد داشت باید پذیرفت واقعیت‌های امروز افغانستان هیچ تناسبی با خرد‌عمومی دهکده جهانی ندارد و نکته مهم‌تر این‌که روش و منش طالبان برای اکثریت ملت‌ها خوشایند و قابل درک نیست!
اشرف غنی، متحــد آمریکا و وابسته ترین رئــیس جمهور افغانستان به غــرب، پس از سال‌ها کرنش در مقابل کاخ سفید، به پایان راه رسید و از کشور خود فرار کرد. گروه طالبان نیز با حداقل تلفات و خسارت و بدون ورود در یک جنگ فراگیر، به کابل آمد و کاخ ریاست جمهوری را در اختیار گرفت.
در روزهای اخیر و پس از اتمــام آخرین نشست علنی مجلس، فهرست وزرای پیشنهادی دولـــت سیزدهم توسط رئیس‌جمهور اعلام شد و روز شنبه هفته گذشته نیز با اعلام رئیس‌مجلس، اعلام وصول شد تا پایانی باشد بر گمانه‌‌زنی‌ها در این خصوص.
آزادگانی رها از قید نفس و نفسانیات؛

بازگشت یوسف ها به وطن با عطر شهادت

سخن سردبیر/ امروز مصادف با سالروز بازگشت سرافرازانه آزادگان به میهن و فرصتی برای سپاس از این غیور مردان است.
خیلی دور نیست که لبخند زدن در افغانستان تبدیل به یک خاطره شود. قطعا طالبان به دنبال یک ملت شاد نیست. آنها کسانی رامی‌خواهند که فرمانبر باشند و در برابر تصمیمات آنها هیچ نگویند.
آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا روز به روز در حال افزایش است و متأسفانه باید گفت که فوتی‌های این موج اخیر با موارد قبلی نیز فرق می‌کنند. نه تنها تعداد آن افزایش یافته، بلکه افراد جوان‌تر را بیشتر دچار فوت کرده است.
دولت سیزدهم با شعار مبارک رفع تبعیض و فساد ستیزی پا به عرصه وجود نهاد و با توجه به سوابق قضایی درخشان رییس‌جمهور، این ویژگی بیش از سایر ویژگی‌ها از دولت ایشان انتظار می رود. تبعیض و فساد نیز می‌تواند در سطوح مختلف مطرح باشد اما آنچه در این نوشتار مدنظر است، تبعیض و فساد در سطح کلان است.
این روزها با ماجراهایی که در افغانستان می‌گذرد، بسیار یاد روزهای مقاومت خرمشهر می‌افتم. سلاح من یک تفنگ «ام یک» بازمانده از زمان رضا شاه بود و تا روز 17 مهر که برادرم برایم یک تفنگ ژ3 تهیه کرد، با همان می‌جنگیدم.
شاخص اقتصادی درآمد سرانه دیگر معیار جامعی برای توسعه همه‌جانبه کشورها نیست. از دهه 90 میلادی سازمان ملل متحد بر اساس اجماع خبرگانی و تجربه‌ بشری شاخص توسعه انسانی را مطرح کرده است.
بخش عمده‌ای از پشتون‌ها طالبان را نماینده خود می‌دانند و معتقدند که افغانستان باید متعلق به این قوم باشد. نباید از یاد برد عبدالمنان نیازی معدوم که البته این اواخر به دست خود طالبان نیز کشته شد، می‌گفت: تاجیک‌ها به تاجیکستان بروند، ازبک ها به ازبکستان و هزاره‌ها (شیعیان) به گورستان.

بارش شدید باران در تاریخ 17 مرداد 1400 در منطقه کلیبر آذربایجان شرقی موجب وقوع سیلی شد که مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد و متاسفانه باعث کشته شدن ۳ نفر و ایجاد خسارت بسیار زیادی به زیرساخت‌های منطقه شد.
هرچند مسئولان تلاش دارند تا با یکسری ترفندهای رسانه‌ای به مردم و جامعه القا نمایند که این بار تعطیلات و قرنطینه به طور جدی در حال پیگیری و اجرا است اما طبق گفته شاهدان عینی و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که برای حوزه انتخابیه شمال کشور هستند درفاصله میان اعلام تعطیلات و اعمال محدودیت‌ها در جاده‌ها و راه‌ها بسیاری از هم وطنانمان توانستند خود را به شهرهای شمالی کشور برسانند.
در اجرای مسئولیت‌های محوله طبق قانون اساسی و قوانین عادی دولت و درحقیقت حاکمیت موظف است بدون تبعیض سازوکارها و لوازم یک زندگی متعارف بدون تبعیض را برای مردمی که آنها را انتخاب کرده‌اند، فراهم سازد.
افــراد منتخب کابینــه باید با اهداف و وعده‌های رئیس‌جمهــور همخــوانی داشته باشند و برداشت اولیه از لیست وزرای پیشنهادی این است که تا حدودی سهم‌خواهی انجام گرفته و باور دارم آقای رئیس‌جمهور نظرشان روی برخی وزارتخانه‌ها افراد دیگری بوده است.