روانشناسی

روانشناسی مجله پرسون با رویکردی تخصصی به ارائه مطالبی آموزشی در زمینه سلامت روح و روان می پردازد.

حقیقت این است که تمام انواع مشکلات در همه‌ی ما، تنها یک ریشه‌ی واقعی دارد: ترس! گروهی به دنبال درمانِ درد و راه‌حل فائق آمدن بر آن هستند، اما مابقی افراد که هنوز این پاسخ برای‌شان بدیهی نشده، مدام از خود می‌پرسند: چرا مسائل مالی، عاطفی یا تعلل‌هایی که داشته‌ام ناشی از ترس هستند؟
وقتی افراد به این اعتقاد برسند که می‌توانند توانایی‌ها و قابلیت‌های خود را در محل کار افزایش دهند و به نتایج درخشان تری دست پیدا کنند، آنگاه باعلاقه و رغبت بیشتری کار خواهند کرد و درواقع وجود همین «ذهنیت رشد» در کارکنان است که شادی در کار آن‌ها را افزایش می‌دهد و به موفقیت‌های هرچه بیشتر آن‌ها کمک می‌کند.
اختلافات همسران چه وقت شکل جدی به خود می‌گیرد؟

چرا زنان غر می‌زنند؟! / راهکار حل مشکل

در اغلب جلسات خانواده درمانی یا حتی در بین جمع‌های مردانه، مردان معمولاً از یک موضوع بیشترین شکایت را دارند و آن چیزی نیست جز "غرغر"های همسرانشان که بارها به طنز نیز به آن‌ها پرداخته شده است. اما واقعاً علت این گونه گله و شکایت بعضی افراد از همسرشان چیست؟
در خصوص اثرات موسیقی کلاسیک به خصوص آثار موتزارت، بر روی نوزادان، پژوهش‌های زیادی انجام شده است. برخی بر این باورند که موسیقی کلاسیک می‌تواند موجب تحولات بزرگی در نوزادان شود. اما این ادعا واقعاً درست است؟
چه سنی برای شروع خواب مستقل مناسب است؟

راهکارهایی مهم برای جدا کردن محل خواب کودک

جدا کردن جای خواب کودک مرحله‌ای حساس است. مستقل کردن زودهنگام یا دیرهنگام محل خواب هر دو می‌تواند آسیب‌زا باشد به همین دلیل کارشناسان توصیه‌های دقیق برای این مرحله دارند.
خودشناسی یا Self Discovery مهارت شناخت خود است که اساس و پایه رشد و توسعه مهارت های فردی می ‎باشد. خودشناسی یعنی آگاهی بر تمامی حالات درونی که از مکانیسم شکل گیری آنها بی خبر هستیم (بخش بزرگ به وجود آورنده آن ناخودآگاه فرد است).
لجبازی کودکان می‌تواند علل متعدد داشته باشد از محیط نامناسب خانواده تا نازپروردگی، سرزنش و انتقاد از کودک، فشار‌های خانواده، مشکلات جسمی و روانی تا جلب توجه و برخی اختلالات مثل اختلال نافرمانی ـ مقابله جویانه، سندروم داون، کودک آزاری و اختلال بیش فعالی ـ نقص توجه و همچنین مشکلات دیگری مثل استرس‌های زیاد، بی توجهی یا انتظارات زیاد والدین از بچه‌ها و در نهایت اینکه طبق گفته محققان لجبازی بین پسران بیش از دختران است.
فضای مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی هستند که با اینکه عمر خیلی زیادی ندارند، توانسته اندبه خوبی در زندگی مردم جا باز کنند.امروزه خانواده ایرانی در سبد فرهنگی خود مواجه با شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی، رسانه‌های مدرن و … است که هر کدام به نوبه خود بخشی از فرآیند تأثیرگذاری در خانواده را هدف گرفته‌اند.طبق بررسی ها، عدم مدیریت فضای مجازی موجب آسیب های متعدد اخلاقی و رفتاری به خصوص در کودکان و نوجوانان خواهد شد که در این گزارش بدان می پردازیم.
خانواده شاد واقعی چه شکلیه؟

خانواده شاد و صمیمی چگونه است؟

راز یک خانواده خوشبخت و شاد این است که اعضای خانواده یاد گرفته اند که به یکدیگر عشق بورزند. اگر می‌خواهید خانواده تان شاد و پر انرژی باشد باید اول از همه این شادی را در خودتان ایجاد کنید و دیگران را نیز با صبوری به شادی تشویق کنید.
به گفته دکتر زهرا سادات شمس، روانشناس تربیتی و عضو انجمن کودک و رسانه، هرکدام از ژنرهای اجتماعی، خانوادگی، عاشقانه، خشن، هیجان‌انگیز و تخیلی می‌تواند تأثیر منفی بر کودکان داشته باشد.
شروع زندگی مستقل گام بزرگی است و مدیریت یک زندگی مستقل به زمان، حمایت و تمرین نیاز دارد، پس بهتر است از چندین ماه قبل خودتان را برای این کار آماده کنید و در صورت لزوم از خانواده یا دوستان‌تان کمک بگیرید.چه شغلی را در یک شهر جدید پذیرفته باشید، چه به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اید یا به دنبال ایجاد تغییری در زندگی خود هستید، ممکن است تصمیم بگیرید که مدتی را به تنهایی زندگی کنید. فکر تنها زندگی کردن ممکن است برای برخی از افراد هیجان‌انگیز باشد، اما این ایده می‌تواند برای برخی دیگر نیز وحشتناک باشد.
در ماه‌های فصل زمستان آفتاب دیرتر طلوع و زودتر غروب کرده و سرمای هوا میزان نور خورشیدی که به ما می‌رسد را محدود می‌کند. به عنوان مثال ممکن است زمانی که هوا تاریک است به محل کار بروید و هنگامی که هوا تاریک است هم از سر کار به منزل برگردید در نتیجه تمام طول روز را در فضای بسته و دور از نور آفتاب سپری کنید.
خشم و عصبانیت احساسی طبیعی است اما چیزی که اهمیت دارد “کنترل خشم” است و برای کنترل آن باید قبل از هر حرفی نفسی عمیق بکشید و به حرفی که می خواهید بزنید خوب فکر کنید.
رفتار و احساسات خانم ها و آقایان با یکدیگر متفاوت است، و شما در زمان برخورد با خانم ها بهتر است نحوه صحیح رفتار را بدانید در غیر این صورت به ضررتان خواهد بود.
حال بد مصادیق زیادی دارد. یکی با حال بد، خلقش پایین می‌آید، دیگری احساسات ناخوشایندی را تجربه می‌کند مثل غم یا تنفر یا خشم و....در این شرایط اما نباید اشتباهاتی را انجام دهیم.
روانشناس گفت: وابستگی شدید زوجین به خانواده‌ها و ورود بی‌مورد خانواده‌ها به رابطه زوج، از مشکل‌ساز ترین موارد خانواده‌هاست.