علم و تکنولوژی

جدیدترین اخبار تکنولوژی روز دنیا را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

ناسا تصمیم دارد در ماموریت های آینده پروژه آرتمیس با استفاده از یک خط لوله مخصوص، اکسیژن را به نقاط مختلف قطب جنوب ماه منتقل کند.
براساس آخرین تصمیمات اخذ شده قرار است اینترنت در روزهای برگزاری کنکور به صورت نقطه‌ای قطع شود و کسانی که در این محدوده هستند، از پیش پیامی را جهت آمادگی دریافت خواهند کرد.
امتحان یوس ترکیه توسط دانشگاه‌های مختلف ترکیه به صورت اختصاصی برگزار می‌ شود. این آزمون برای افرادی طراحی شده است که قصد دارند در دانشگاه‌های ترکیه به تحصیل بپردازند.
در دو دهه اخیر توجه به علم، فناوری و نقش دانش در تولید مورد توجه مسئولین کشور بوده است و اسناد و رویکردهایی ارزشمند نیز در این زمینه از جمله سیاست‌های تولید دانش بنیان، اقتصاد مقاومتی و گام دوم وجود دارد که پایه و ستون همه آن‌ها توجه به نقش دانش در حل مشکلات و پیشرفت کشور است و مقام معظم رهبری بر این امر مهم تاکید ویژه دارند.
در بخش عمده تاریخ بشریت اگر می‌خواستید بدانید پشت چشمان هر فردی چه می‌گذرد باید بهترین حدس را می‌زدید. با این وجود، از دهه ۱۹۶۰ میلادی دانشمندان روشی را مطالعه می‌کنند که حرکات چشم ممکن است به رمزگشایی افکار افراد کمک کند.
در کلیپ‌های منتشر شده رهبران طالبان دیده می‌شوند که از کارگاه احمدی بازدید کردند و به او اطمینان دادند که از پروژه اش حمایت می‌کنند. او می‌گوید ساخت این خودرو بیش از پنج سال به طول انجامید و بیش از ده کارگر در ساخت آن شرکت داشتند.
شاید در آینده ربات‌های قاتلی که امروزه در فیلم‌ها می‌بینیم بتوانند با یک پیشرفت سریع در هوش مصنوعی تبدیل به یک واقعیت شوند. محققان معتقدند که با توجه به سرمایه‌گذاری‌ هنگفت دولتی و بخش خصوصی در زمینه تولید ربات‌های هوشمند جنگی، باید وجه منفی عملکرد این تجهیزات کشنده را نیز در نظر گرفت.
فناوری هوش مصنوعی ایری (EERIE) به خانواده‌های داغدار اجازه می‌دهد تا دوباره با عزیزان مرده خود در چت‌های ویدیویی مجازی صحبت کنند. هوش مصنوعی ایری می تواند چیزهایی مانند صدا و حالات چهره را به لطف هوش مصنوعی که همیشه در حال بهبود است، بازسازی کند.
محققانی از مرکز تحقیقات آکادمی علوم و هنر‌های اسلوونی، دانشگاه آریزونا و دانشگاه کولگیت در مقاله‌ای که در مجله Science Advances منتشر کرده‌اند، توضیح داده‌اند که دوربین لایدار روی یک هواپیما چگونه توانسته است این سازه‌های باستانی را پیدا کند.
یادگیری زبان همیشه یکی از بزرگترین چالش ها برای افراد مختلف بوده است. برخی یادگیری زبان انگلیسی را برای خود کابوس می دانند و به همین دلیل هیچ گاه به سمت آن نمی روند. اما واقعا انقدر یادگیری زبان ترسناک است؟ آیا واقعا راه بسیار طولانی و دشوار را برای یادگیری و تسلط بر یک زبان احتیاج دارید؟