طلوع تا غروب در مریخ +عکس

مریخ نورد «کنجکاوی» ناسا در حالی که برای مدت زمانی در مریخ توقف کرده بود، از طلوع تا غروب مریخ فیلم‌برداری کرد.
تصویر طلوع تا غروب در مریخ +عکس

به گزارش سایت خبری پرسون، مریخ نورد «کنجکاوی» ناسا در ماه نوامبر برای مدتی توقف کرد. با این حال این ربات فیلم‌های خیره کننده‌ای از سپیده دم تا غروب در سیاره همسایه زمین گرفت و دو ویدیوی سیاه و سفید را در ۸ نوامبر در چهارصد و دومین روز مریخی یا همان روز ماموریت خود فیلمبرداری کرد.

شاید جالب باشد بدانید که یک سول مریخی کمی بیشتر از ۲۴ ساعت روز زمین است، همچنین زمان توقف «کنجکاوی» در طول جستجوی حیات، به دلیل عبور مریخ از طرف مقابل خورشید به زمین ضروری بود.

در طول دوره‌هایی که پیوند‌های خورشیدی مریخ نامیده می‌شوند، اپراتور‌های کنترل زمینی ارسال پیام به ربات‌های سیاره سرخ را متوقف می‌کنند، زیرا پلاسمای خورشیدی می‌تواند با این دستورات تداخل داشته باشد؛ امسال، ناوگان مریخ به مدت دو هفته، از ۱۱ تا ۲۵ نوامبر، با آخرین دستورالعمل دریافت شده توسط «کنجکاوی»، به ربات دستور داد تا فیلمبرداری از محیط اطراف خود با دو دوربین اجتناب از خطر «HazCams» آغاز کند.

طلوع تا غروب در مریخ از چشم مریخ‌نورد ناسا (+عکس)

این دوربین‌ها معمولاً برای شناسایی سنگ‌ها، شیب‌ها و سایر خطراتی که ممکن است برای «کنجکاوی» دردسرساز باشد، استفاده می‌شوند، اما زمانی که مریخ‌نورد متوقف می‌شود، می‌توان از آن‌ها استفاده‌های دیگری داشت.

این فیلم که شامل ۱۲ ساعت عکس فوری است که در ۲۴ ساعت، ۳۷ دقیقه و ۲۲ ثانیه روز مریخی بین ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ بعد از ظهر جمع آوری شده است، سایه «کنجکاوی» را می‌توان در حال حرکت بر روی سطح مریخ مشاهده کرد که عملاً به عنوان یک ساعت آفتابی برای دانشمندان عمل می‌کند.

تیم زمینی «کنجکاوی» امیدوار بود در ویدئو‌های ۲۵ فریمی، ابر‌های مریخی یا شیاطین گرد و غبار را در سطح سیاره سرخ ببینند، اما آب و هوای خاصی که قابل توجه باشد در فیلم وجود نداشت.

این ویدئو دره‌ای را نشان می‌دهد که در کوه شارپ یا آئولیس مونس،۵ کیلومتری در منطقه دهانه گیل سیاره سرخ بوجود آمده است. «کنجکاوی» از زمان فرود در سال ۲۰۱۲ در حال کاوش در این منطقه بوده است و همچنان در بدون نقص و سالم است.

منبع: عصر ایران

574371