آغاز فرآیند اجرایی دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات

نشست شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات با حضور نقش‌آفرینان صنعت ICT و بازیگران اکوسیستم نوآوری کشور برگزار شد.
تصویر آغاز فرآیند اجرایی دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات

به گزارش سایت خبری پرسون،نشست شورای سیاست گذاری «دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات» صبح امروز چهار‌شنبه 13 دی ۱۴۰2 با حضور معاون فناوری و نوآوری وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات، روسای ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، معاون توسعه نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی، قائم‌مقام، معاونان و مدیران همراه اول و نماینده سندیکای صنعت مخابرات و نظام صنفی رایانه ای تهران در برج همراه به منظور سیاست گذاری برگزار شد.

این نشست با هدف تعیین راهبردهای کلان جشنواره، تعیین حوزه ها و محورهای برگزاری رویداد، تعیین مدل مشارکت و بهره برداری ذینفعان برگزار و از همفکری و همراهی این نقش آفرینان در راستای سیاست گذاری دور دوم این رویداد بهره برده شد.

اصلی ترین هدف این جشنواره ارائه راهکارهای فناورانه برای مسائل جاری در اکوسیستم ارتباطات و فناوری اطلاعات است و در این مسیر قرار است از مشارکت تمامی نقش آفرینان این صنعت و اکوسیستم نوآوری بهره برده شود که لازمه آن حمایت همه جانبه از شرکت های دانش بنیان، نوپا، نخبگان و فعالان این صنعت است.

از دیگر اهداف این جشنواره می توان به ایجاد بستری برای همکاری شرکت های بزرگ صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای توسعه راهکارهای فناورانه، تقویت زیرساخت شبکه‌ ملی اطلاعات، رشد و توسعه زیست بوم نوآوری صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات و رفع نیازهای فناورانه همراه اول از طریق شناسایی و حمایت از طرح های نوآورانه اشاره کرد.

گفتنی است در ابتدای این جلسه خلاصه ای از فرآیند اجرایی نخستین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات ارائه و دستاوردهای آن بیان شد.

در ادامه درس آموخته های نخستین دوره جشنواره بیان و برنامه عملیاتی برگزاری دومین جشنواره ایده تا محصول ارائه شد؛ در این جلسه نقش آفرینان حوزه ارتباطات کشور بر اهمیت و ضرورت چنین حمایت هایی تأکید و از ابتکار عمل همراه اول تقدیر کردند.

همچنین نهادهای حمایتگر اکوسیستم نوآوری کشور تمایل خود را مبنی بر حمایت مادی و معنوی از این جشنواره اعلام کردند.

دست اندرکاران فرآیند اجرایی و عملیاتی نخستین دوره جشنواره نیز دغدغه های مسائل اجرایی و عملیاتی را بیان کرده و بر بهبود نحوه و ساختار حمایتگری و اجرای این جشنواره تأکید کردند.

میثم عابدی، معاون فناوری و نوآوری وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات با استقبال از برگزاری جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات، بر تمرکز بر چند حوزه محوری و استراتژیک تأکید و اظهار کرد: معاونت فناوری و نوآوری وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنار این جشنواره بوده و ضمن حضور در مراحل سیاست گذاری و ارزیابی طرح ها، حمایت هایی را از طرح های منتخب خواهد کردد.

وی خاطر نشان کرد: بایستی تمرکز این جشنواره بر حوزه هایی باشد که تاکنون کمتر به آنها پرداخته شده و این مهم منجر به تربیت نیروی انسانی متخصص و تیم سازی خواهد شد.

حمید بهروزی، قائم مقام مدیرعامل همراه اول نیز در راستای بیان رسالت اصلی برگزاری جشنواره ایده تا محصول اظهار کرد: همراه اول در نظر دارد با همکاری نقش آفرینان صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات و حمایت نهادهای حمایتگر اکوسیستم نوآوری تولی گری طراحی و اجرای فرآیند ایده تا محصول را با هدف حل مسائل اساسی صنعت ارتباطات با کمک شرکت های دانش بنیان این حوزه بر عهده بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: در صورت همراهی همه نقش آفرینان صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نهادهای حمایتگر اکوسیستم نوآوری کشور، می توان در برنامه ای میان مدت چند مسئله استراتژیک صنعت ارتباطات را با تأمین مالی مناسب و فراهم سازی زیرساخت های تست و طراحی محصولات و خدمات جدید رفع کرد.

قائم مقام مدیرعامل همراه اول با تأکید بر اینکه همراه اول آغازگر این حرکت است، تصریح کرد: در صورتی این جشنواره موفق خواهد شد که همراهی مادی و معنوی همه نقش آفرینان صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اکوسیستم نوآوری را به دنبال داشته باشد.

وحید شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول نیز به تشریح اهداف و فرآیند اجرایی دومین دوره این جشنواره پرداخت و ابراز کرد: گستره این رویداد شامل اولویت های مربوط به کسب و کار اصلی و نزدیک به کسب و کار اصلی همراه اول می شود.

وی افزود: رویکرد آن نیز برگزاری در قالب رویدادهای ارائه نوآوری و فناوری (pitch) خواهد بود.

شقایق حق جوی، رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نیز که در این مراسم حضور داشت، طی سخنانی اظهار کرد: دو هدف اصلی برگزاری چنین رویدادهایی جذب استعداد و توسعه محصولات و فناوری ها است.

وی با تأکید بر اهمیت موضوعاتی نظیر زیرساخت فنی، منتورشیپ و تضمین بازار خاطر نشان کرد: چه بسا اهمیت این موارد از موضوعات تأمین مالی سرمایه گذاری بالاتر باشد و در همین راستا این مرکز با مرکز تحقیق و توسعه همراه اول اقدام به احداث فب لب اینترنت اشیاء کرده است.

سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری نیز با بیان اینکه ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات همکاری نزدیک و استراتژیکی با مرکز تحقیق و توسعه همراه اول دارد، عنوان کرد: هم اکنون نیز دو پروژه مشترک ترنج و نوآفرین در همین راستا با مشارکت همراه اول تعریف شده و در حال اجرا است.

وی خاطر نشان کرد: این ستاد آمادگی کامل برای حمایت از شرکت ها و طرح های منتخب این جشنواره را دارد و در مراحل مختلف آن همکاری لازم را خواهد داشت.

بهروز مینایی، دبیر ستاد توسعه فناور‌ی های هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی ریاست جمهوری نیز طی سخنانی با اشاره به اهمیت موضوعات زیرساختی اذعان کرد: یکی از مهم ترین مسائل شرکت های نوپا، عدم وجود زیرساخت های مناسب برای تست و توسعه محصولات و خدمات است.

وی با تاکید بر لحاظ کردن مسائل زیرساختی، عنوان کرد: در راستای جذب بهتر شرکت های فعال در صنعت ارتباطات بایستی به این مسائل توجه ویژه داشت.

در پایان و پس از استماع نظرات همه نقش آفرینان و حضار در جلسه، مقرر شد تا پس از جمع بندی محورهای برگزاری، میزان مشارکت و کمیته های تخصصی، فرآیند اجرایی این رویداد با همکاری همه ذینفعان و در قالب جلسات منظم تصمیم گیری تخصصی پیگیری و اجرایی شود.

منبع: شرکت ارتباطات سیار ایران

574868