۵ دلیل برای اینکه هویج بخوریم

هویج یکی از سبزیجات مغذی و سرشار از انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هاست. مصرف هویج در قالب رژیم غذایی متعادل به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، خطر ابتلا به بعضی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد و روند بهبود جراحات همچنین عملکرد هضم را تسریع می‌کند.
تصویر ۵ دلیل برای اینکه هویج بخوریم

به گزارش سایت خبری پرسون، در ادامه این مطلب به مهم ترین فواید این سبزی اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:

۱. موثر در بهبود بینایی

هویج یکی از خوراکی‌های غنی از بتاکاروتن است که در بدن بهویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A برای بهبود بینایی، رشد استخوان‌ها و قدرت باروری ضروری است. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به بیماری‌های چشمی پیشرونده مانند شب‌کوری شود. خوردن هویج سطح دو کاروتنوئید شبکیه چشم به‌نام لوتئین و زیگزانتین را افزایش می‌دهد که باید از طریق تغذیه تامین شود. همزمانی مقدار فراوان بتاکاروتن و آنتی‌اکسیدان‌ها در هویج نقش پیشگیرانه ای از بروز استحاله ماکولای چشم مرتبط با سالمندی دارد.

۲. تامین آنتی‌اکسیدان‌ها

هویج جزء خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست که این ترکیبات نقش محافظ از سلول‌ها در برابر آسیب‌ها را دارند. در واقع، آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیبات مضر به‌نام رادیکال‌های آزاد را دفع می‌کنند. رادیکال‌های آزاد هنگام تجزیه مواد غذایی یا مواجه با آلودگی‌های محیطی و دود سیگار به‌وجود می‌آیند و به‌ مرور زمان زمینه‌ساز آسیب‌های سلولی و بروز بیماری‌های مختلف مانند سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی‌عروقی و پیری زودرس می‌شوند.

۳. بهبود عملکرد گوارش

خوردن یک هویج می‌تواند حدود ۵ تا ۸ درصد نیاز روزانه به فیبرهای غذایی را تامین کند. فیبرهای غذایی ترکیباتی هستند که نقش موثری در بهبود عملکرد گوارش دارند و افرادی که به‌طور منظم از خوراکی‌های حاوی فیبر استفاده می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به سرطان کولون هستند. البته دریافت کافی فیبر، سطح کلسترول خون را نیز کاهش می‌دهد.

۴. گزینه ای برای کاهش وزن

هویج علاوه بر اینکه خوراکی سالم و مغذی است به‌خاطر کالری پایین می‌تواند به حفظ تناسب اندام نیز کمک کند. از همین‌رو، افرادی که دغدغه اضافه وزن دارند یا رژیم لاغری را دنبال می‌کنند، بهتر است هویج را در تغذیه روزانه شان بگنجانند زیرا خاصیت سیرکنندگی آن مانع از پرخوری و تمایل به تنقلات می‌شود.

۵. مفید برای مبتلایان به دیابت

هویج در کنترل دیابت نقش دارد زیرا فیبر فراوان و قند پایین دو عامل مهم در کنترل قند خون محسوب می‌شوند. هویج به صورت خام و پخته شاخص گلیسمی پایینی دارد و به همین‌ دلیل مانع از افزایش ناگهانی قند خون می‌شود. هویج همچنین حاوی ترکیبی به‌نام اسیدآلفالیپوئیک است که ثابت شده حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و به کنترل دیابت کمک می‌کند. وجود مقدار فراوان ویتامین‌های A، C و K در هویج نیز برای حفظ سلامت مبتلایان به این بیماری ضرورت دارد.

منبع: سلامت

411258