علم پزشکی

جدیدترین اخبار روز دنیا در حوزه پزشکی را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

لخته شدن خون از بیماری های خاموش و کشنده ای است که آگاهی از علائم و نشانه های آن، به شما برای تشخیص و حتی جلوگیری از ابتلا، کمک بسزایی میکند.
کرونا دست بردار نیست اما تغییرات مدام یک شرایط خاص برای این ویروس رقم زده است، به تاکید متخصصان جهش اتفاق افتاده در زیر سویه جدید ویروس SARS-CoV-2 در پروتئین اسپایک داده و جهش در این پوزیشن توان فرار از ایمنی را می‌دهد و قدرت سرایت و انتقال را بالا خواهد برد.
محققان تصاویری از شبکیه چشم کودکان ثبت و آنها را با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی یادگیری عمیق اسکن کردند تا اوتیسم را با دقت ۱۰۰ درصد تشخیص دهند.
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید دستگاه اسکنری شده که با بهره گیری از هوش مصنوعی می‌تواند جهت انواع کاربردهای تحقیقاتی، تشخیصی و همچنین به عنوان یک میکروسکوپ آنالوگ در آزمایشگاه در بالاترین سطح کیفیت به کار رود.
دانشمندان ادعا می کنند عادت ناخوشایندی که اکثر افراد در خلوت خود دارند، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد. مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه گریفیث روی موش‌ها انجام شد، ارتباط کوچکی بین دست کردن در بینی و تجمع پروتئین‌های مرتبط با بیماری زوال عقل نشان داد.
دندان درد ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد از جمله گیرکردن غذا یا خوردن مواد غذایی سخت که منجر به شکستن دندان‌ها می‌شود یا عفونت‌های باکتریایی. تحریک موقت لثه هم می‌تواند باعث بعضی دندان درد‌ها شود. در هر صورت دندان درد‌های جدی نیاز به درمان حرفه‌ای دارند.
گاهی علائم منجر به سکته مغزی به سرعت برطرف شده و شخص نیازی به مراجعه به پزشک نمی‌بیند که تصمیم خطرناک و اشتباهی است. ریسک تکرار علائم در ساعات دیگر بالاست و شخص باید به مراکز درمانی مراجعه کند.
تحقیقات و بررسی‌های محققان نشان می‌دهد آنچه می‌خوریم می‌تواند نقش مهمی در احساسات ما داشته باشد. همان گونه که علم ثابت کرده است آنچه در دهانمان می‌گذاریم بر آنچه از ذهنمان می‌گذرد در ارتباط است. خوردن چه مواد غذایی باعث ایجاد شادمانی و نشاط می‌شود؟

محققان دانشگاه تافتس و مؤسسه Wyss دانشگاه هاروارد، به‌صورت آزمایشی، روبات‌های بیولوژیکی کوچکی به نام آنتروبوت‌ و با استفاده از سلول‌های نای انسان ساخته‌اند که باعث رشد نورون‌ها در ناحیه آسیب‌دیده می‌شوند.
یک روش جدید مبتنی بر تصویربرداری MRI موسوم به DT-MRI با کمک هوش مصنوعی، ارتباطات غیرطبیعی مانند اختلال در ارتباطات اجتماعی و رفتارهای تکراری را که منجر به علائمی می‌شوند که کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب آنها را دارند، ثبت می‌کند.
دانشمندان دانشگاه کمبریج نشان داده‌اند که قرار دادن محدودیت‌های فیزیکی روی یک سیستم هوش مصنوعی، - همانطور که مغز انسان باید در مواجهه با محدودیت‌های فیزیکی و بیولوژیک رشد و عمل کند، - ایجاد ویژگی‌هایی مشابه مغز ارگانیسم‌های پیچیده را ممکن می‌سازد.
یک متخصص طب ایرانی دانشگاه بیان داشت: در طب ایرانی به حجامت بیش و پیش از یک راهکار درمانی، به‌عنوان اقدامی برای حفظ سلامتی نگاه می‌شود و از این منظر حجامت به شرط رعایت آداب آن برای افراد سالم و غیربیمار هم می‌تواند مفید باشد.
لیزر نمی تواند به تخمدان ها و سایر اندام های بدن نفوذ کند. اگر چنین بود، هیچ کلینیکی برای ارائه لیزر موهای زائد در نواحی مختلف بدن افراد بیمه نمی شد. با این حال، توصیه می شود اگر قصد بارداری دارید، با پزشک خود در خصوص انجام لیزر موهای زائد مشورت کنید.