علم پزشکی

جدیدترین اخبار روز دنیا در حوزه پزشکی را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

براساس داده‌های منتشر شده در یک مجله پزشکی، داروی دیابت فایزر می‌تواند مانند داروی اوزمپیک شرکت «نوو نوردیسک» باعث کاهش وزن شود. این مطالعه میان مرحله‌ای روی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ آزمایش شده است.
به‌خوبی مشخص شده که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر نیز هستند اما دلیل آن به‌ طور کامل شناخته نشده است؛ دانشمندان دریافتند که حسگر متابولیک ممکن است در بیماری آلزایمر نقش داشته باشد.
طبق پژوهش دانشمندان، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها پیش از پنج سالگی، خطر ابتلا به بیماری التهاب روده را در کودک تا سه برابر بالا می‌برد.
محققان تایوانی ژنی را در موش ها مهندسی کردند که طول عمر و کیفیت زندگی آنها را ارتقا می دهد و علاوه بر آن در مقابل سرطان نیز مقاوم است. جالب آنکه این ژن در بدن انسان نیز وجوددارد.

یک روانپزشک، نسبت به مصرف خودسرانه داروی ریتالین هشدار داد و گفت: ریتالین فقط برای افراد بیش فعال مفید است.

بنابر داده‌های اتحادیه ملی بیماری‌های روانی آمریکا (NAMI)، بیش از ۱۰ میلیون نفر در ایالات متحده با اختلال دوقطبی زندگی می‌کنند.

واکنش‌های مغز به‌طور قابل‌توجهی در فصول مختلف متفاوت است، اما فاز این ریتم‌های سالانه گوناگون است که بیانگر تأثیر پیچیده فصل بر عملکرد مغز انسان است. حافظه فعال به مقدار اطلاعاتی که مغز می‌تواند در مدت زمان کوتاهی ذخیره و پردازش کند اشاره دارد.
متخصصان مغز و اعصاب به تازگی به شواهد بیشتری دست‌ یافته‌اند مبنی بر اینکه که یک ویروس معمولی دوران کودکی می‌تواند باعث بروز بیماری ام‌اس شود.
اگر علاقمند به ترک سیگار به روش های سنتی هستید، گیاهان دارویی بسیاری برای این مورد وجود دارد که به شما در ترک سیگار کمک می کند.
یک دانشجوی دکتری با انجام طرحی درخصوص «میزان آموکسی سیلین در تصفیه خانه‌ها» تاکید کرد: با توجه به خطرات این دارو برای محیط زیست و سلامت انسان و اینکه تصفیه خانه‌ها برای تجزیه آنتی بیوتیک‌ها به خصوص آموکسی سیلین طراحی نشده‌اند، طراحی سیستم جدید برای حذف این میکروآلاینده ضروری است.