علم پزشکی

جدیدترین اخبار روز دنیا در حوزه پزشکی را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

معاون آموزشی وزارت بهداشت مطرح کرد:

پیش‌بینی برای فراخوان ۳۰۰۰ عضو جدید هیات‌علمی

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه با توجه به پیگیری مستمر وزیر بهداشت، معاونت آموزشی وزارت بهداشت و ریاست‌جمهوری در زمینه فراخوان‌های آتی، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود ۳۰۰۰ فراخوان جدید در دستور کار قرار گیرد.
محققان گزارش می دهند که وجود اسیدهای چرب اُمگا ۳ بیشتر در رژیم غذایی ممکن است از کاهش شنوایی ناشی از افزایش سن جلوگیری کند.
دکترای تخصصی قارچ‌شناسی و فلوشیپ گفت: علل فیزیولوژیک یا بیماری‌های ژنتیکی یا عفونی می‌تواند منجر به تغییر رنگ و یا شکل ناخن‌ها شود ولی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تغییر شکل ناخن دست و پا به دلیل ابتلا به عفونت قارچی است.
به گفته دانشمندان لرزش انگشت شست ممکن است نشان دهنده یک مشکل در سلامتی از جمله کمبود منیزیم باشد.
اگرچه با مراجعات دوره ای و معاینات منظم و افزایش بهداشت دهان و دندان ها، دندان دردهای غیرقابل پیش بینی و ناگهانی نسبت به گذشته دیگر کمتر برای مردم ممکن است پیش بیاید، اما دندان درد برای خیلی از مردم کماکان یک کابوس تلقی می شود.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، گفت: قطع مصرف نان و برنج در مبتلایان به دیابت اقدام نادرستی است و حتی این امکان وجود دارد که با قطع این مواد غذایی اختلالات و عوارض ناشی از دیابت تشدید شود.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران درپاسخ به این سوال که مولتی ویتامین بهتر است یا مصرف جداگانه هر ویتامین نیز گفت: بستگی به شرایط فرد دارد. سالمندان معمولا غذای کافی دریافت نمی‌کنند برای همین باید مولتی ویتامین و مواد معدنی مصرف کنند.
رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران توضیح داد؛

کمردرد مزمن؛ دردسر پشت میزنشین ها

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: حدود ۸۵ درصد کمردردهای حاد و مزمن به دلیل نحوه فعالیت نامناسب و نشستن طولانی مدت بروز پیدا می‌کنند.
یک فوق تخصص خون و انکولوژی کودکان با اشاره به وجود درمان‌های جدیدی که اخیرا برای بیماری هموفیلی شناسایی شده است، درباره علایم و چگونگی روند درمان این بیماران توضیح داد.
بخش تحقیق و توسعه وزارت دفاع ایالات متحده، آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (دارپا)، در حال بررسی استفاده از میکروب ها برای ردیابی بی صدای فعالیت های دشمن و هشدار به نیروهای آمریکایی در صورت شناسایی آن ها است.
رئیس بخش جانوران سمی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به فوت یک نفر در منطقه سیستان و بلوچستان بر اثر گزش سیه مار گفت: پادزهر این سم ساخته شده است.
محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا نمونه اولیه یک ربات تست دارو را ابداع کرده اند که قرار است آن را نخستین بار در فستیوال موسیقی در ایالت کلمبیا کانادا آزمایش کنند.
به گفته محققان اشعه UVB اشتها در مردان را افزایش داده و قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث تحریک مصرف غذا و افزایش وزن در مردان می‌شود.
نتایج تحقیق کنونی نشان می‌دهد که ترکیبات قهوه ممکن است پتانسیل پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر را داشته باشد؛ قهوه اسپرسو می‌تواند حاوی ترکیباتی باشد که پیشرفت بیماری آلزایمر را مختل کند.
دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو در توضیح اینکه چرا برخی از افراد به بیماری کووید-۱۹ مبتلا نمی‌شوند، یا در واقع بدون علامت هستند، می‌گویند ممکن است یک جهش ژنی در کار باشد.