با خوردن این گیاه ژاپنی حافظه خود را تقویت کنید

مطالعات جدید نشان داده گیاه واسابی که در رسپی غذای معروف ژاپنی سوشی گنجانده شده باعث تقویت حافظه میشود.
تصویر با خوردن این گیاه ژاپنی حافظه خود را تقویت کنید

به گزارش سایت خبری پرسون، وی نوچی، محقق، استادیار مؤسسه توسعه، پیری و سرطان در دانشگاه توهوکو در ژاپن، می‌گوید که مطالعات انجام شده بر روی گیاه واسابی نتایج شگفت‌انگیزی داشته است.

قابل ذکر است که واسابی از خانواده گیاهان چلیپایی است که شامل کلم و خردل است و به ترب ژاپنی معروف است و به دلیل طعم تند از ریشه آن در تهیه ادویه استفاده می شود.

وی در بیانیه‌های گزارش شده توسط وب‌سایت مدیکال اکسپرس، که متخصص در تحقیقات پزشکی است، افزود: ما از مطالعات قبلی انجام‌شده بر روی حیوانات می‌دانستیم که واسابی فواید سلامتی دارد، اما شگفت‌انگیز برای ما میزان بهبودی بود که در بین داوطلبان آزمایش رخ داد.

گیاه واسابی حاوی یک ماده آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به نام 6 MSITC است که یک ماده کمیاب در قلمرو گیاهی است.

به عنوان بخشی از آزمایش منتشر شده توسط مجله علمی Nutrients که متخصص در تحقیقات مواد غذایی است و در آن 72 نفر 60 تا 80 ساله شرکت کردند؛ داوطلبان به دو گروه تقسیم شدند و به یک گروه 100 میلی گرم از یک ماده داده شد. روزانه قبل از خواب به مدت سه ماه.

این آزمایش نشان داد که گروهی که واسبی مصرف کردند، با توجه به آزمایش‌هایی که توانایی‌های زبانی را اندازه‌گیری می کردند، علاوه بر بهبود تمرکز و توانایی انجام کارهای ساده، بهبودی در حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت داشتند.

محقق روی نوچی بیان کرد که گروهی که واسابی مصرف کردند، 18 درصد در تست های حافظه بهبود یافتند و 14 درصد نتایج بهتری نسبت به گروهی که واسابی مصرف نکردند، به دست آوردند.

لازم به ذکر است: واسابی ریشه گیاهی از خانواده ترب است که بیشتر در غذاهای ژاپنی به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص واسابی برای سلامتی توسط بسیاری از دانشمندان مورد بررسی قرار گرفته است، به این دلیل که برای درمان بسیای از بیماری ها پرکاربرد و موثر است.

نه تنها عطر واسابی قوی و تند است، طعم آن هم به همین صورت است، به همین دلیل به طور معمول به صورت رب واسابی در کنار سوشی و ساشیمی استفاده می شود. البته بسیاری از افراد نمی توانند با بو و طعم واسابی کنار بیایند ولی این گیاه برای سلامتی بسیار مفید است.

از آنجایی که طعم منحصر به فرد آن مانند فلفل چیلی مبتنی بر روغن نیست، احساس قوی یا ناراحت کننده خوردن واسابی زیاد دوام نمی آورد و برخی افراد آن را در واقع خوشایند و نیروبخش می دانند!

بوی قوی از قسمت خاصی از ترکیب شیمیایی گیاه، سطوح بالای آلیل ایزوتیوسیانات گرفته می شود، در حالی که طعم آن از ترکیبات ایزوتیوسیانات نزدیک به هم مرتبط است. این مواد شیمیایی به عنوان یک مکانیسم دفاعی در برابر شکارچیانی که سعی در مصرف گیاه دارند، عمل می‌کنند، اما روی انسان خیلی خوب عمل نکرده است!

مواد شیمیایی ایزوتیوسیانات همچنین تأثیر زیادی بر مزایای سلامتی واسابی دارند که در بخش بعدی مورد بحث قرار خواهد گرفت.
کل گیاه برای اهداف مختلف استفاده می شود. سرآشپزها می توانند آن را به صورت ریشه یا خمیر یا پودر خریداری کنند که استفاده از آن کمی راحت تر است.

هر ۱۰۰ گرم واسابی دارای، ۱۰۹ کالری، ۲۴ گرم کربوهیدرات، ۵ گرم پروتئین، ۰,۶ گرم چربی، ۲۴ گرم فیبر، ویتامین A، ویتامین C، فولات، نیاسین، ریبوفلاوین، کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، زینک و ... است.

واسابی به دلیل خاصیت آنتی باکتریالی که دارد در غذاهای ژاپنی مورد استفاده قرار می گیرید و به همراه ماهی خام سرو می شود.

تحقیقات اخیر نشان داده اند که نه تنها ریشه واسابی، بلکه برگ های آن خاصیت درمانی و دارویی دارند و می توانند با عوامل اکسیداتیو در بدن مقابله کنند.

ویتامین C موجود در واسابی بسیار بیشتر از ترب کوهی است.

بر اساس این گزارش، تحقیقات تعدادی از محققان نشان داده که واسابی سرشار آنتی اکسیدان است و مصرف واسابی به طور معمول می تواند شما را جوان نگه دارد، چرا که مصرف آن سلول ها را سالم نگه می دارد و بازسازی سلول ها را تسریع می کند؛ این مساله به دلیل آنتی اکسیدان موجود در آن رخ می دهد.

یکی از انواع آنتی اکسیدان که برای سلامتی ما بسیار مفید است، ایزوتیوسیانات است که می تواند با سرطان مبارزه کند و سلامت کبد را تا حدی تضمین نماید.

منبع: جماران

562247