اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

قسمت سوم پرونده‌های توییتر یا Twitter Files منتشر شده و شامل اطلاعاتی درباره وقایع منتهی به مسدودسازی دسترسی دونالد ترامپ از توییتر است. این اسناد گفت‌وگوهایی را نشان می‌دهد که میان مدیران توییتر و سازمان فدرال مثل FBI شکل گرفته بود و درنهایت اتفاقی تاریخی را رقم زد.
نخست وزیر اسبق انگلیس از کشورهای غربی خواست "با فوریت بررسی کنند" چه کارهای بیشتری می‌توانند برای حمایت از اوکراین به امید پایان دادن به جنگ در این کشور در سال آینده میلادی انجام دهند.

رئیس جمهوری روسیه با غیرمنتظره خواندن اعتراف صدراعظم سابق آلمان به اینکه توافقات مینسک تنها با هدف فرصتی برای تقویت اوکراین و آمادگی آن برای رویارویی با روسیه امضا شده، گفت: اکنون اعتماد تقریباً صفر است و مسکو باید بداند با چه کسانی سر و کار دارد.
وزیر امور خارجه انگلیس در تداوم اتهام‌پراکنی‌ها علیه همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه و تکرار ادعای بکارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است مدعی شد که مشارکت نظامی دو کشور امنیت جهان را تهدید می‌کند.
وزارت امور خارجه انگلیس روز جمعه در پی اجرای حکم اعدام محسن شکاری، یکی از بازداشت‌شدگان اخیر در جریان ناآرامی‌ها، سفیر ایران در این کشور را فراخوانده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهارنظر عجیب جدیدی گفت که شک دارد مردم کشورهای آفریقایی که از روسیه حمایت می‌کنند اصلا بدانند ولادیمیر پوتین چه کسی است یا دونباس کجا واقع شده است.

کشف این دو آیتم نتیجه کار تیم جستجویی است که نمایندگان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا به عمارت مارالاگو در فلوریدا آوردند تا دیگر اموال او را هم مورد بررسی قرار دهند.
دولت آمریکا در واکنش به سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به عربستان سعودی هشدار داد که تلاش‌های پکن برای گسترش حوزه نفوذش در سراسر جهان، با نظام بین المللی سازگار نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما نسبت به خارج کردن ایران از کمیسیون زنان متعهدیم، چون واقعا کار درست این است. این نشان می‌دهد که ما در کنار مردم ایران و سراسر جهان ایستاده‌ایم، از جمله در کنار گروه‌های جوامع مدنی که خواستار خارج کردن ایران از این کمیسیون سازمان ملل شده‌اند.

فرماندار منطقه کورسک امروز (سه‌شنبه) از حمله پهپادی به یک پایگاه هوایی در شهر کورسک خبر داد. یکی از مسئولان روسیه نیز گفت که ارتش اوکراین یک نیروگاه برق را در منطقه «کورسک» روسیه طی چند نوبت گلوله باران کرد و باعث قطع برق در منطقه شد.
یک پایگاه خبری آمریکایی مدعی شده ایران در حال مدرن‌سازی ناوگان دریایی خود است و در نزدیکی جزیره قشم یک ناو جدید رادارگریز تولید کرده است.