اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

اداره فدرال شورای ملی مارشال ایر آمریکا که مسئولیت حفاظت از هواپیماهای مسافربری را برعهده دارد، ضمن انتقاد از دولت در فرستادن نیروهای این اداره به مرزهای جنوبی هشدار داد که این اقدام ۱۱ سپتامبر دیگری رقم می زند.
کاخ سفید بار دیگر از تداوم آشوب ها در ایران و نیز وقوع ناآرامی ها در چین حمایت کرد. هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین از پاسخگویی درباره دستکاری پرچم ایران توسط فدراسیون فوتبال آمریکا طفره رفت.
اتحادیه اروپا در ماه‌های گذشته تلاش کرد تا بتواند با میانجی‌گری بین ایران و آمریکا با یک تیر چند نشان بزند. آنها بر این باور بودند که می‌توانند با بسته‌های پیشنهادی هم موضوع «برجام» را حل کنند و هم بتوانند به‌نوعی «بحران انرژی» خود که بر اثر تحریم روسیه ایجاد شده است را برطرف کنند.
نخست وزیر پیشبرد امور لبنان خبر داد که درباره موضوع کمک های سوختی ایران به لبنان از آمریکایی ها سوال کرده و هنوز پاسخ رسمی در این زمینه دریافت نکرده است.
تا کنون شرط اصلی ارسال سلاح‌های آمریکایی به اوکراین این بود که خاک روسیه هدف قرار نگیرد اما منابع خبری از احتمال ارسال موشک‌های آمریکایی سخن می‌گویند که می‌توانند به خاک روسیه نیز اصابت کنند.
در چند روز اخیر زمزمه هایی در رابطه با جنگ قریب الوقوع آلمان و روسیه به گوش رسیده است. چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه روزنامه آلمانی «اشپیگل» به یک گزارش محرمانه دست پیدا کرده که نشان می دهد ارتش این کشور برای جنگ احتمالی با روسیه آماده می‌شود. ارتش آلمان این سند محرمانه داخلی ۶۸ صفحه‌ای را ماه سپتامبر منتشر کرد.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل اعلام کرد: کشورهای که بانی و حامی قطعنامه شورای حقوق بشر علیه ایران بودند، صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر در سایر کشورها را ندارند و با رویکرد دو گانه و سیاسی به موضوعات می‌پردازند.

گیلس داوبنی براندرت نویسنده و سیاستمدار سابق انگلیسی و نزدیک به اعضای خانواده سلطنتی انگلستان ادعا کرده که کهولت سن علت مرگ ملکه الیزابت نبود بلکه بیماری سرطان مغز استخوان بود که او در سال‌های آخر زندگی‌اش با آن مبارزه می‌کرد.
خبرگزاری رسمی بلاروس(بلتا) گزارش داد که ولادیمیر ماکئی وزیر امور خارجه این کشور امروز (شنبه) در سن ۶۴ سالگی درگذشت.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشستی با مادران نیروهایی که در عملیات نظامی در اوکراین شرکت داشتند، گفت: جمهوری‌های دونباس باید زودتر به روسیه می‌پیوستند، شاید جان‌های کمتری از دست می‌رفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی پیام‌هایی به مقامات سازمان انرژی اتمی ارسال کرده مبنی بر اینکه مواضع اعلامی آنها با مواضع اعمالی متفاوت است.