اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به مناسبت سال جدید میلادی در اوکراین آتش بس اعلام کرد.
رئیس شورای عالی قضایی عراق در اظهاراتی گفت که جنایت ترور فرماندهان پیروزی هیچگونه اساس قانونی ندارد و شهادت این دو فرمانده خسارتی بزرگ و غیرقابل جبران است.
دستگاه قضایی عراق حکم بازداشت دونالد ترامپ، رئیس پیشین آمریکا که به ارتکاب ترور سردار سلیمانی اعتراف کرده را صادر کرده است.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام‌ موهن نشریه بدنام فرانسوی در زیرپاگذاشتن موازین شناخته شده اخلاقی، تعدی ددمنشانه به مقدسات دینی، هتک ساحت مرجعیت سیاسی و مذهبی و نیز اهانت به نمادهای حاکمیتی و ارزش های ملی کشورمان بیانیه‌ای منتشر کرد.
سخنگوی ‌وزارت امورخارجه آمریکا با تاکید بر این‌که »برجام چند ماه است که در دستور کار دولت قرار ندارد»، اذعان کرد که آن‌ها روی اعتراضات در ایران و مقابله با همکاری امنیتی میان ایران و روسیه متمرکز هستند.
گاردین مدعی شد؛ ایران به‌دلیل اعتراضات و به‌دلیل اینکه مذاکرات هسته‌ای با غرب با شکست قریب الوقوع مواجه است، به نقطه جوش نزدیک شده است. حتی اگر ایران امتیازات چشمگیری بدهد، برای جو بایدن توافق با دولتی که این چنین با معترضان برخورده کرده دشوار است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در گفت‌وگو با نویسنده متن سخنرانی‌هایش گفت: بعضی‌ها می‌گویند تا وقتی من به توییتر برنگردم، این شبکه اجتماعی مثل قبل نخواهد شد؛ من از این تعریف خوشحالم.
سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه رییس جمهور آمریکا تمایل دارد برای دوره دوم هم نامزد انتخابات شود، اما گفت که فعلا این مسئله را رسمی اعلام نکرده است.

طبق یک بررسی و گزارش رسمی، پارلمان انگلیس مورد هجوم موش‌های عظیم‌الجثه‌ای قرار گرفته که از تله فرار می‌کنند و در برابر طعمه مصون هستند!

سفیر پیشین ایران در عراق گفت: من وارد مسائل داخلی عراق نمی‌شوم. سردار سلیمانی شهید شد و مردم میلیونی در تشییع پیکر ایشان شرکت کرد. اینها چه کسانی بودند؟ عراقی بودند و نسبت به سردار سلیمانی ادای احترام کردند. همین الان به بغداد بروید در هر میدان و خانه‌ای عکس سردار سلیمانی را در خانه‌های خود نصب کردند، عکس ابومهدی و آیت الله سیستانی و امام خمینی و رهبری را در خانه خود نصب کردند. اگر به 100 خانه در عراق رفتم 90 خانه عکس حاج قاسم را دارند. این نشان از علاقه مردم عراق دارد. چرا عکس شهید سلیمانی را در خانه‌های خود می‌گذارند؟