اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

مقامات محلی و رسانه‌ها گزارش دادند که چندین تأسیسات زیرساختی حیاتی در سراسر اوکراین هدف حمله قرار گرفته‌اند. وزیر انرژی اوکراین گفت که این حملات باعث قطع برق اضطراری در چندین منطقه از این کشور شده است.
یک روزنامه انگلیسی در گزارشی به نقل از منابع ارشد دولتی مدعی شد که دولت این کشور در حال بازنگری رویکرد خود درقبال برجام است.
آمریکا، اروپا، رژیم صهیونیستی و عوامل منطقه‌ای آنان با تمام قوا پای کار آمدند تا «شورش حداکثری» در ایران راه بیفتد و از طریق آن نظام را وادار به تسلیم نمایند.
بعد از حمله روسیه به اوکراین در آغازین ماههای سال ۲۰۲۲، بسیاری از ناظران و تحلیلگران بین المللی گمان می کردند کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دلیل نزدیکی به آمریکا و کشورهای غربی، بلافاصله این حمله را محکوم می کنند و در سمت جبهه غرب قرار می‌گیرند.
ناظران می گویند در دوان ریاست بایدن، ایالات متحده نه تنها از اهرم های فشار خود برای تحت فشار قرار دادن عربستان استفاده نمی کند بلکه برای جلب رضایت سعودی ها، اعضای کنگره را هم تحت فشار قرار داده است.
در ادامه حملات موشکی و پهپادی گسترده روسیه به شهرهای اوکراین، رسانه‌های اوکراینی دقایقی پیش از وقوع انفجارهای شدید در پایتخت این کشور خبر دادند.
نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد با تکرار برخی ادعاهای تکذیب‌شده، گفت که ایران در حال بررسی فروش موشک‌های بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است.
الکساندر وولین" اوایل دسامبر ۲۰۲۲ به عنوان رئیس آژانس اطلاعات و امنیت صربستان انتخاب شد. وی پیشتر مسئول وزارت کشور بود اما در پی تغییرات در کابینه دولت بلگراد، به این سمت منصوب شد و جای "براتیسلاو کاسیچ" را گرفت.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به حکم اعدام یک متهم امنیتی دو تابعیتی در ایران مدعی شد: اتهامات علیرضا اکبری و حکم اعدام وی انگیزه سیاسی دارد و اعدام وی غیرقابل قبول است.
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در نشست روز جمعه به وقت محلی شورای امنیت ادعا کرد که کشورش آماده است از طریق مذاکرات سیاسی به عملیات نظامی ویژه در اوکراین پایان دهد.
یک مقام وزارت خارجه روسیه با اشاره به احتمال ورود بلاروس به جنگ با اوکراین، گفت: رزمایش‌های نظامی مشترک مینسک و مسکو با هدف بازدارندگی از هرگونه تشدید تنش است.