اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزیران خارجه انگلیس و آمریکا در یک نشست خبری مشترک ادعاهای ضد ایرانی خود را تکرار کردند.
روزنامه رأی الیوم با انتشار یادداشتی نوشت درست است واشنگتن و تل‌آویو می‌توانند برای جنگ علیه ایران برنامه‌ریزی کنند؛ اما چنین جنگی در صورت آغاز تنها با شکست طرف متجاوز متوقف خواهد شد و پاسخ ایران و متحدانش دردناک خواهد بود.
اگر اتحادیه اروپا تحت تاثیر فضاسازی‌های آمریکا و لابی صهیونیستی بخواهد سپاه را که یک نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی و مورد احترام ملت‌های اسلامی است در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد قطعا اقدامات سختی از سوی جمهوری اسلامی ایران علیه نیروهای اتحادیه اروپا در منطقه صورت خواهد گرفت.
قهرمان پور در پاسخ به اینکه بسیاری معتقدند این توافق دیگر قابل اجرا شدن و بازگرداندن نیست و باید متنی جدید نوشت؟ تاکید کرد: وقتی می‌گویم برجام از جایی که متوقف شده نمی‌تواند احیا شود، به این معناست که احیای برجام ۲۰۱۵ هم در حال حاضر کار دشوار و سختی است.
وزیر خارجه اتریش گفته که روسیه در ساختار امنیتی اروپا در آینده نقش دارد و این ایده را که لغو ویزای شنگن برای تمامی روس‌ها باید اجرا شود، رد کرده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد، یک هیئت بازرس را به صورت دائمی در نیروگاه هسته‌ای جنوب اوکراین مستقر کرده است.
نخست‌وزیر لهستان ادعا کرد که شکست اوکراین احتمالا به "جنگ جهانی سوم" منجر خواهد شد و به همین دلیل آلمان و سایر کشورهای ناتو باید "تسلیحات بیشتری" به کی‌یف بفرستند.
مقامات وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آمریکا در سفر به اوکراین، با تکرار ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، درباره روابط تهران-مسکو ابراز نگرانی کردند.

روند بررسی تروریستی نامیدن سپاه «به‌عنوان قدرتمندترین شاخه نظامی ایران»، توسط وزارت کشور انگلیس آغاز شده اما هنوز «هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده است زیرا در داخل دولت بحث هایی در مورد نحوه اجرای این اقدام وجود دارد.»

رئیس منطقه خودمختار چچن گفت با توجه به اتحاد دشمنان روسیه، جنگ کنونی در اوکراین جنگ جهانی سوم است.
ایران آن زمان که غرب به این نتیجه برسد که شرایط داخلی آنگونه که آنها خواستند تغییر پیدا نکرد؛ تمایل خود را به احیای برجام نشان خواهد داد. چرا که ایران همواره با دستی قدرتمند و از جایگاهی رفیع پای میز مذاکره می‌نشیند.
فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، در پایان سفری چند لایه و عمیقاً امنیتی از اروپا، کانادا و آمریکا در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۳ر۱۰ر۱۴۰۱) در کاخ سفید با بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده دیدار کرد.در پی این دیدار،‌بیانیه‌ای رسمی توسط دو کشور صادر شد