اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

آلمان می‌گوید که برای دادن چراغ سبز ارسال تانک‌های ساخت این کشور به اوکراین به موافقت متحدانش نیاز دارد، اظهاراتی که امید کی‌یف برای تصمیم‌گیری سریع در این مورد را از بین برده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، امانوئل ماکرون برای سفر به چین با هدف مذاکراتی با رئیس جمهور و مقامات این کشور بر سر مسائل مختلف برنامه‌ریزی می‌کند.

اروپای سرافکنده و خسارت‌دیده از جنگ اوکراین، با بی‌عقلی و حماقت به نیابت از آمریکا و اسرائیل، در تقلا است تا سپاه پاسداران را به‌عنوان گروه تروریستی معرفی کند. اما غافل از آنکه، گزینه‌های روی میز ایران برای واکنش متقابل و همچنین واکنش سخت و نامتقارن، بسیار متنوع و متعدد است.
طرح تعلیق مذاکرات هسته‌ای با ایران در پارلمان اروپا شکست خورد. این خبر را چارلی وایمرز، نماینده سوئدی پارلمان اروپا اعلام کرد.
نام اسکاتلند به خاطر موافقت اکثر ساکنان آن با برگزاری همه‌پرسی دوم (استقلال از انگلیس) و تمایل آنها درباره جدایی از حاکمیت انگلیس این روزها دوباره سر زبان‌ها افتاده است.
در اقدامی خصمانه و تحریک آمیز صورت گرفت؛

تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران

پارلمان اروپا در اقدامی خصومت آمیز با تصویب قطعنامه‌ای مبنی بر قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست موسوم به «تروریستی» موافقت کرد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد عصر چهارشنبه به وقت محلی، اخبار منتشر شده درباره دیدار سفیر ایران در سازمان ملل با مذاکره کننده ارشد آمریکا را نادرست دانست و اعلام کرد: سفیر ایران در سازمان ملل با چهره‌ها و شخصیت های سیاسی و دانشگاهی مختلفی دیدار دارد اما مذاکره ای با مقامات آمریکایی نداشته است.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس ادعای یک نشریه دست‌راستی این کشور مبنی بر بازنگری موضع لندن در حمایت از برجام را رد کرد و گفت که موضع دولت انگلیس در قبال توافق هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها تغییری نکرده و دست‌یابی به توافق نهایی همچنان امکان پذیر است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که به اعتقاد وی درباره موضوع توافق هسته‌ای با ایران، مجاری ارتباطی همچنان باید حفظ شود.

وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با جیمز کلورلی، همتای بریتانیایی خود در واشنگتن گفت: ما از اعدام علیرضا اکبری و اقدامات خشونت بار علیه تظاهرکنندگان به دست حکومت ایران ناراضی و خشمگین هستیم.
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اعلام آمادگی گوترش برای میانجی‌گری میان روسیه و اوکراین هم هماهنگ شده با اروپایی‌ها و آمریکا است گرچه برخی لابی‌های آمریکایی تمایل ندارند جنگ در شرق اروپا متوقف شود.