اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

ائتلاف النصر عراق که رهبری آن را حیدر العبادی بر عهده دارد در بیانیه‌ای اظهارات مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا درخصوص العبادی را به طور کامل رد کرد.

دونالد ترامپ ضمن ادعای اینکه در عرض ۲۴ ساعت می‌تواند به جنگ میان روسیه و اوکراین خاتمه دهد، گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، جهان را در آستانه جنگ جهانی سوم قرار داده است.
طبق اظهارات یکی از اشخاص آشنا به تحقیقات، دفترچه‌هایی که رئیس جمهور آمریکا در دوران معاونت خود در آنها می‌نوشته، از جمله مواردی است که اف.‌بی.‌آی به تازگی طی بازرسی از یکی از خانه‌های او در "دلاور" کشف کرده است.

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد که اتحادیه اروپا به کشورهای عضو این بلوک اعلام کرده است که اختیار قانونی برای استفاده موقت از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را برای پرداخت هزینه بازسازی اوکراین دارد.
صبح روز جمعه، هفتم بهمن‌ماه یک فرد مسلح با انگیزه‌های شخصی وارد سفارت جمهوری آذربایجان در تهران شد و سپس با شلیک گلوله به چند نفر  حمله کرد که در نتیجه آن یک نفر جان خود را از دست داد و دو نفر مجروح شدند.

ماتئوش موراویکی، نخست‌وزیر لهستان گفت: آماده‌ایم تا علاوه بر ۱۴ تانک لئوپارد آلمانی، ۶۰ تانک بروزرسانی‌شده به اوکراین بفرستیم که ۳۰ دستگاه از آن‌ها از نوع پی‌تی-۹۱ هستند.

دبیرکل ناتو طی روزهای اخیر دوباره بحث تهدید ایران و پهپادهای ایرانی را مطرح کرده است. هر چند که این برای چندمین بار است که این مساله از سوی ناتو مطرح می‌شود. از طرفی آمریکایی‌ها می‌‌گویند که تمرکزشان بر روی مسائل داخلی ایران است و دنبال مذاکره نیستند که به نظر می‌رسد دروغ می‌گویند و در ذهنشان به دنبال مذاکرات هستند.
کرملین با تکرار اظهارات ترامپ اعلام کرد تصمیمات آمریکا و فشار کاخ سفید بر سایر کشورها برای ارسال تانک به اوکراین، تنش در کی‌یف را یبشتر کرد.
ویکتوریا نولاند، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی در اظهاراتی موید نقش داشتن واشنگتن در خرابکاری و انفجار خطوط لوله نورداستریم روسیه، از اینکه خط لوله انتقال گاز مسکو به اروپا، تخریب شده، ابراز خرسندی کرد!

روسیه می‌گوید تحویل تانک‌های تهاجمی ناتو به اوکراین شاهدی از دخالت «مستقیم و فزاینده» آمریکا و اروپا در جنگ است و یک تحلیل‌گر بیان می‌کند که کشورهای تامین‌کننده سلاح ممکن است به هدف‌های بالقوه بدل شوند.
رئیس جمهور اوکراین ضمن تشکر از متحدان غربی برای تصمیم‌شان در مورد ارسال تانک‌های پیشرفته به کی‌یف، از کشورهای عضو ناتو خواست تا موشک‌های دوربرد و هواپیماهای نظامی نیز به اوکراین ارسال کنند.

شرایط موجود در کی‌یف و نوع جنگی که روس‌ها به راه ‌انداخته‌اند، از چیزهایی هستند که تغییر کرده و از همه مهم‌تر ما معتقدیم که اوکراینی‌ها طی هفته‌ها و ماه‌های آتی به توانایی‌های بیشتری نیاز خواهند داشت.

رئیس جمهور روسیه درباره تجاوز این کشور به خاک اوکراین مدعی شد که دفاع از خاک روسیه و شهروندان برابر تهدیدات، هدف نخست عملیات نظامی ویژه در اوکراین بوده است!