اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

بایدن با انتقاد از سیاست‌های دولت رئیس جمهور سابق آمریکا گفت، سیاست خارجی "اول آمریکا" (America First) را در حالی به ارث برد که در واقع آمریکا در "آخر" قرار داشت.

یک پزشک مشهور روسیه ای اخبار مبنی بر بیماری ولادیمیر پوتین را تکذیب کرد.

اردوغان گفت: ما در خصوص جنگنده‌های اف-۱۶ می‌خواهیم آنها را از شما (آمریکا) بگیریم اما شما آنها را به ما نمی‌دهید. شما قول عرضه جنگنده ها را به ما دادید اما زیر قولتان زدید.
رمزگشایی از مواضع گروسی چندان دشوار به نظر نمی‌رسد. او در آستانه سفر خود به ایران درصدد است به‌صورت همزمان سیگنال‌های متنی و فرامتنی بازدارنده‌ای را علیه کشورمان مخابره کند. این رویکرد گروسی ناظر بر نگاه غیرحقوقی وی در قبال پرونده هسته‌ای ایران و موارد ادعایی مطروحه «در گزارش‌های مربوط به اماکن سه‌گانه» است.
یک رسانه انگلیسی به نقل از چند مقام مطلع از موضوع گزارش داده است، اتحادیه اروپا در حال بررسی راهکار قانونی برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست به اصطلاح تروریستی این اتحادیه است. اقدامی که به شدت از سوی فرانسه و آلمان حمایت می‌شود.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در گفت‌وگویی با خبرگزاری یونهاپ همچنین کره شمالی را تهدیدی علیه امنیت جهانی دانست و دیدگاه همکاری بین کره جنوبی و ناتو را در حوزه‌های امنیت سایبری، فناوری و کنترل سلاح مطرح کرد.

ائتلاف النصر عراق که رهبری آن را حیدر العبادی بر عهده دارد در بیانیه‌ای اظهارات مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا درخصوص العبادی را به طور کامل رد کرد.

دونالد ترامپ ضمن ادعای اینکه در عرض ۲۴ ساعت می‌تواند به جنگ میان روسیه و اوکراین خاتمه دهد، گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، جهان را در آستانه جنگ جهانی سوم قرار داده است.
طبق اظهارات یکی از اشخاص آشنا به تحقیقات، دفترچه‌هایی که رئیس جمهور آمریکا در دوران معاونت خود در آنها می‌نوشته، از جمله مواردی است که اف.‌بی.‌آی به تازگی طی بازرسی از یکی از خانه‌های او در "دلاور" کشف کرده است.

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد که اتحادیه اروپا به کشورهای عضو این بلوک اعلام کرده است که اختیار قانونی برای استفاده موقت از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را برای پرداخت هزینه بازسازی اوکراین دارد.