اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

زلزله آمریکا هم ساعاتی پس از زمین لرزه شدید در مناطق جنوبی ترکیه و شمال سوریه به وقوع پیوست.
رئیس‌جمهوری اوکراین با امضای حکمی، ۲۰۰ شرکت و تشکیلات اقتصادی وابسته به صنایع هسته‌ای روسیه را هدف گرفت که از جمله شامل روس‌اتم و شرکت‌های تابعه آن می‌شود.

از آغاز جنگ در اوکراین بسیاری از استراتژیست‌های سیاسی ـ امنیتی در غرب گفتند که این جنگ تقابل بایدن و پوتین است و پتانسیل کشیده شدن به یک جنگ اتمی را دارد! اکنون بسیاری از بروز چنین فاجعه بزرگ به‌ویژه در مجامع بین‌المللی هشدار می‌دهند. جنگ اوکراین به نقطه عطف خطرناک برای مجموعه روابط بین‌المللی مبدّل شده است. اگرچه برخی کشورها از جمله چین، هند و کشورهای نفتی ـ عربی در خلیج‌فارس از امتداد جنگ در اوکراین سود برده و می‌برند.
آغاز رسمی فعالیت‌های انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 2024، به مذاق بسیاری از جمهوری‌خواهان خوش نیامده است!
یک منبع ناشناس به روزنامه واشنگتن پست گفت، احتمالا سومین "بالون جاسوسی چینی" در نزدیکی ایالات متحده آمریکا در حال فعالیت است؛ اما مقامات اعلام نخواهند کرد که مکان آن کجاست.
دبیرکل سازمان ملل در پیامی به مناسبت "روز جهانی برادری انسانی" خواستار تعهدی دوباره جهت ایجاد "ائتلاف صلح" در بحبوحه نزاع، نفرت‌پراکنی و فرقه‌گرایی شد.
بولسونارو به دلیل مواضع تندروانه و جنجالی، به«ترامپ برزیل»شهرت دارد. او که در دور دوم انتخابات به لولا داسیلوا، رقیب چپ‌گرای خود باخت، به او تبریک نگفت و بر خلاف سنت در مراسم سوگند و تحلیف داسیلوا نیز  شرکت نکرد. بولسونار دو روز مانده به پایان دوره زمامداری، به فلوریدا پرواز کرد و در یک ماه گذشته ساکن آنجا بوده است.
روزنامه ایران نوشت:رسانه حزب تروریستی دموکرات کردستان اعلام کرده خالد عزیزی، سخنگوی حزب دموکرات کردستان با هیأتی از کشور اوکراین که در امور لابی برای اوکراین فعالیت دارند، در واشنگتن دیدار کردند.

آمریکا به ترکیه هشدار داد که از صادرات مواد شیمیایی، ریزتراشه‌ها و دیگر محصولاتی که می‌تواند در حمله روسیه به اوکراین مورد استفاده قرار گیرد، خودداری کند
رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین امروز (شنبه) گزارش داد، ۱۱۶ پرسنل نظامی اوکراین در جریان تبادل اسرا آزاد و به خانه خود بازگشتند.
دادستان کل آمریکا از نخستین انتقال اموال مصادره شده روسیه - به عنوان بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور - به اوکراین خبر داد.