اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سوئیس ده‌ها فرد و نهاد مرتبط با روسیه را به فهرست تحریم‌های خود علیه این کشور اضافه کرد و همچنین فعالیت پروپاگاندای چهار رسانه روس‌زبان را ممنوع اعلام کرد.

یک رسانه انگلیسی به بررسی موضع حزب حاکم (کارگر) انگلیس درباره موضوع قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریستی پرداخته و نوشت که این حزب به دنبال بررسی دیگر اقدامات محدودکننده علیه آنچه «سازمان‌های دولتی مرتبط با تروریسم» می‌خواند، است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا درباره مذاکرات بازگشت به برجام از سوی آمریکا با توجه به انتخاب «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور جدید ایران با بیان اینکه اکنون از هرگونه «راه حل دیپلماتیک معنادار» فاصله داریم، در عین حال گفت که دیپلماسی موثرترین راه در قبال برنامه هسته‌ای ایران است.
یک رسانه قطری جزئیات طرح خطرناک آمریکا علیه نوار غزه در دوره بعد از جنگ را افشا کرد که مفاد آن همگی در راستای منافع صهیونیست‌ها و گسترش توافق‌های عادی‌سازی اعراب با رژیم اشغالگر است.
سفیر سابق آمریکا در ناتو روز دوشنبه برخی نگرانی‌های سیاسی از سوی متحدان ناتو را تایید کرد که پس از عملکرد ضعیف جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مناظره با دونالد ترامپ افزایش یافته است.

سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پی انتخاب رئیس جمهور جدید ایران با بیان اینکه واشنگتن در حال حاضر تصمیمی برای مذاکره با ایران ندارد، گفت که باید ببینیم رئیس جمهور جدید ایران چه اقدامی می‌خواهد انجام دهد.

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: برخی ادعا می‌کنند که عضویت اوکراین در ناتو، روسیه را از جنگ دوباره با کی‌یف باز می‌دارد اما این خیالی بیش نیست، چراکه پذیرش اوکراین، امنیت ایالات متحده و متحدان ناتو را کاهش می‌دهد و خطر قابل توجهی برای همه به همراه دارد.

ویکتور اوربان با بیان اینکه روسیه قوای نظامی قدرتمندی داشته و شکست آن بسیار دشوار است، گفت «دونالد ترامپ» چهره‌ای است که می‌تواند این جنگ را به پایان برساند.

رئیس‌جمهور آمریکا که با درخواست نخبگان سیاسی و رسانه‌ای برای کناره‌گیری از رقابت‌های انتخابات مواجه شده، در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت کنار نخواهد کشید و ترامپ را شکست خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نباید وضعیت اروپا را به‌هم بزند، تاکید کرد که این ائتلاف نظامی نباید در جهت آشفتگی وضعیت منطقه آسیا و اقیانوسیه تلاش کند.

جان هیلی وزیر دفاع جدید انگلیس روز یکشنبه در سفر به شهر بندری اودسا در اوکراین وعده داد که دولت تازه این کشور مهمات، موشک و تسلیحات توپخانه‌ای بیشتری در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد.

کاترین اشتون، دیپلمات بریتانیایی که به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در زمان حصول توافق موقت در سال 2013 بر مذاکرات هسته ای نظارت داشت، از نزدیک با آقایان جلیلی و ظریف بر سر میز مذاکره کار کرد. او می گوید که جلیلی ترجیح می داد مذاکرات ادامه پیدا کند اما همزمان اطمینان حاصل شود که هیچ پیشرفت یا نتیجه واقعی در پی این مذاکرات نخواهد بود.
وزارت خزانه‌داری آمریکا از کاخ سفید خواسته چند کشتی نفت‌کش روسیه را تحریم کند، اما دولت «جو بایدن» بیم آن دارد که این اقدام موجب افزایش قیمت نفت و بنزین و همچنین افزایش نارضایتی از بایدن در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ شود.

پس از مناظره انتخاباتی بحث برانگیز «جو بایدن» مقابل «دونالد ترامپ» رقیب جمهوری‌خواه، بسیاری از مقامات ائتلاف نظامی ناتو به صورت پنهانی علاوه بر امکان شکست رئیس‌جمهوری آمریکا در انتخابات، نسبت به امکان زنده نماندن وی نیز ابراز تردید و نگرانی کردند.

وزارت امور خارجه آمریکا در نخستین واکنش به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، با تکرار اظهارات مداخله جویانه با ادعای اینکه انتخابات در ایران آزاد و عادلانه نبوده است،گفت: نتیجه انتخابات تاثیر قابل توجهی در رویکرد آمریکا به ایران نخواهد داشت.