اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام که پاسخ قاطعانه‌ای به تحریم‌های آمریکا خواهند داد.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه گفت چین به سوی کمک نظامی به روسیه در جنگ اوکراین حرکت نکرده است و آمریکا در مذاکرات پشت درهای بسته تصریح کرده که چنین اقدامی پیامدهایی جدی برای چین خواهد داشت.
به دنبال حملات اخیر عناصر داعش به غیرنظامیان در مناطقی از صحرای حمص سوریه و کشته شدن ده ها غیرنظامی و روستایی سوری در این منطقه، منابع مطلع محلی معتقدند که این حملات با آگاهی و پوشش نظامیان امریکا و گروه‌های وابسته به آنها در منطقه صورت می‌گیرد.
همسر رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در مورد نامزدی مجدد بایدن برای ریاست جمهوری این کشور به آسوشیتدپرس گفت که «تقریباً» کاری برای انجام دادن در این زمینه جز تعیین زمان و مکان به منظور اطلاعیه کاندیداتوری مجدد باقی نمانده است.
رئیس‌جمهوری اوکراین در پیامی فوری به اسرائیل درخواست کرده تل‌آویو بیش از یک میانجی عمل کند و در کنار دولتش قرار بگیرد.
دولت انگلیس با تکرار ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را علیه برخی افراد در صنایع پهپادی ایران و افراد و نهادهای روسی اعمال کرده است.
روسیه فضاپیمای سایوز MS-۲۳ را بدون خدمه به فضا پرتاب کرد تا جایگزین سفینه فضایی دچار نشتی شده فضانوردان در ایستگاه فضایی شود.

به گفته جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، هدف روسیه از جنگ با اوکراین حذف او از نقشه جغرافیایی بود که به هدف خود نرسیده است و در واقع روسیه جنگ اوکراین را باخته است.
دبیرکل ناتو مدعی شد که چین در حال آماده شدن برای افزایش حمایت خود از روسیه است و گفت که جمهوری خلق چین ممکن است به دنبال حمایت از تلاش‌های مسکو در اوکراین باشد.

فرستاده جدید ترکیه در سازمان ملل در نشست اضطراری اوکراین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت، این واقعیت که جنگ در اوکراین در آستانه ورود به دومین سال خود با دورنمای اندک صلح است، مایوس‌کننده است.

در آستانه سالگرد آغاز جنگ روسیه در اوکراین دبیرکل سازمان ملل در مورد خطر گسترش جنگ و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای هشدار داد. مجمع عمومی سازمان ملل قرار است امروز در مورد تصویب قطعنامه‌ در ارتباط با اوکراین رأی‌گیری کند.
کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا از پنتاگون، وزارت خارجه و آژانس توسعه بین‌الملل ایالات متحده درخواست کرد که ثابت کنند ۱۱۳ میلیارد دلار کمک نظامی و اقتصادی اختصاص داده شده به اوکراین به دلیل «اتلاف، تقلب و سوءاستفاده» از دست نمی‌رود.
رئیس جمهور آمریکا گفت که اقدام روسیه در تعلیق معاهده کنترل تسلیحات هجومی راهبردی (استارت نو) را دلیلی بر آماده شدن جهت استفاده از سلاح هسته ای نمی داند.
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درحالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، گفت که احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در آینده نزدیک به سختی امکان پذیر است.