اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به واکنش آلمان به اعدام یک تروریست در ایران نوشت: ایران می‌تواند و باید در اولین گام، اعضای سفارت آلمان را ممنوع الخروج کند و افسر اطلاعاتی مستقر در سفارت آلمان را که رابط جمشید شارمهد با (BND‌) بوده و هویت او از سوی شارمهد افشا شده به دادگاه احضار و محاکمه کند.
وزارت امورخارجه اتریش امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین را در اعتراض به صدور حکم زندان برای یک شهروند اتریشی فراخوانده است.

وزیر امور خارجه آلمان در بیانیه‌ای با «غیرقابل قبول» خواندن حکم اعدام یک شهروند دو تابعیتی ایرانی-آلمانی، از ایران خواست از این حکم اجتناب کند.

رییس‌جمهور روسیه در سخنرانی سالانه خود و در آستانه سالگرد حمله نظامی به اوکراین اعلام کرد که مسکو مشارکت خود در معاهده «نیو استارت» .
نشست مونیخ امسال به «کارناوال» ضدیت با روسیه و ایران با محمل حمایت از دولت اوکراین تبدیل شد. به دنبال آن، رئیس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان به جدال پرخاشگرانه پرداختند که در رسانه‌های غربی بازتاب گسترده یافت.
آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان گفت: کارشناسان این کشور هیچ دلیل حقوقی برای قرار دادن سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی پیدا نکرده‌اند.
لحن تحقیرآمیز آمریکا و اسرائیل نسبت به عربستان و مصر و... که تغییر نکرده تا از تغییر سیاست آنان درباره عربستان و مصر و... خبر دهد. اما لحن آنان نسبت به ایران و حزب‌الله و انصارالله و... خیلی محتاط شده است. اگر مقاومت ایران و... نبود، امروز از مراکش تا پاکستان دستخوش آشوب و جنگ بود. پس رفتار جمهوری اسلامی، غرب را در وضعیت تشدید خصومت قرار نداده، بلکه مانع موفقیت غرب در خصومت‌ورزی شده است.
به‌رغم اینکه کی‌یف خود را همین حالا هم عضو غیر رسمی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی می‌داند، ینس استولتبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید که برای آنکه اوکراین رسما به عضویت این ائتلاف درآید، باید یک شرط را برآورده سازد.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ گاف داده و گفت، برای اینکه اوکراین امن باشد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه باید "۳۶۰ درجه تغییر کند."

محبوبیت امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به شدت تحت تاثیر بحث‌ و جدل‌های مربوط به اصلاح قانون بازنشستگی که فضای سیاسی و اجتماعی فرانسه را نسبت به او و دولتش خصمانه کرده، قرار گرفته و به پائین‌ترین حد در سه‌ سال گذشته رسیده است.
یک تحلیلگر ارشد آمریکایی با بیان اینکه دیپلماسی بین ایران و آمریکا دشوار است به دولت جو بایدن پیشنهاد داد: برای احیای برجام راه‌هایی برای تشویق تهران بیابد حتی اگر این اقدامات خارج از چارچوب این توافق باشد.