اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

رئیس جمهوری دموکرات آمریکا باور دارد که با وجود در اکثریت بودن حزب رقیب جمهوری خواه در کنگره، می‌تواند به اهداف ثبت‌شده در دستور کار خود در دو سال آینده دست یابد. او همچنین می‌گوید که پسرش هیچ کار اشتباهی نکرده و مایه افتخارش است.

مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، روز پنج‌شنبه گفت که برای تقویت روابط غالبا تیره با ریاض او ظرف روزهای آینده برای گفت‌وگو با رهبران عربستان سعودی به این کشور سفر خواهد کرد.
دیمیتری پسکوف امروز (پنج‌شنبه) در مورد واکنش روسیه به حمله پهپادی علیه کرملین گفت که مسکو گام‌های هوشمندانه‌ای مطابق با منافع این کشور بر می‌دارد. او تلاش‌های کی‌یف و واشنگتن برای انکار این حمله پهپادی علیه کرملین را مضحک دانست.

در جریان دیدار رئیس جمهور فیلیپین از پنتاگون، که در بحبوحه تشدید تنش ها با چین، انجام شده، دو طرف قول دادند که اتحاد دفاعی خود را از طریق مانورهای نظامی گسترده و گشت زنی های مشترک تعمیق بخشند.

وزیر کشور ترکیه، آمریکا را به برنامه‌ریزی برای برکناری رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری کنونی ترکیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آتی در ۱۴ مه، به عنوان انتقامی برای تلاش‌های کودتای نافرجام متهم کرد.
تلاش‌های پکن در امارات عربی متحده، بخشی از کارزار جاه‌طلبانه ارتش چین برای ایجاد یک شبکه نظامی جهانی است که شامل حداقل پنج پایگاه خارجی و ۱۰ سایت پشتیبانی لجستیکی تا سال ۲۰۳۰ میلادی می‌شود که عمدتا نیز در خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی و سراسر آفریقا هستند.
یک رسانه غربی در پی توقیف یک فروند کشتی متخلف با پرچم جزایر مارشال از سوی ایران ادعا کرد آمریکا طی روزهای اخیر یک محموله نفتی ایران را در دریا و پیش از این اقدام تهران، توقیف کرده است.
آنچه در جنگ روسیه علیه اوکراین بدیهی است اینکه غربی ها بودند که متضرر شدند و به همین دلیل هم در مجمع نمایندگان فرانسه یعنی در پارلمان فرانسه و هم در کنگره آمریکا اعتراضاتی علیه حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ماکرون شده و یکی از سناتورهای آمریکا گفته که مسئله اوکراین مربوط به اروپاست و ما نباید خیلی دخالت در این قضیه بکنیم و این چک سفیدی که داریم به زلینسکی می دهیم، می تواند در آینده به زیان ما تمام شود.