اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

رئیس منطقه آبخازیا امروز (پنج‌شنبه) به دنبال ملاقات با رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که روسیه قراردادی را برای یک پایگاه دریایی دائمی در سواحل دریای سیاه در این منطقه جداشده از گرجستان امضا کرد.
دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا عصر چهارشنبه (به وقت محلی) به دولت جو بایدن پیشنهاد کرد تا زمانی که مقدار کمک‌های کشورهای اروپایی به اوکراین به کمک‌هایی که واشنگتن به این کشور کرده نرسیده است، آن را متوقف کند.
حالا شاید علاوه‌بر «افتضاح خروج از افغانستان» بر سر یک چیز دیگر نیز در آمریکا هیچ اختلافی نباشد: «افتضاح دعواهای داخلی آمریکا». در چنین فضایی باید مشتاقانه به تماشای کارزارهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده نشست. انتخابات در چنین جامعه‌ای نه فیصله‌بخش که نقطه نزاع دیگری برای قطبیدگی هر چه بیشتر خواهد بود. این روزها همه از بیماری و فرتوتی رئیس‌جمهور آمریکا می‌گویند اما ظاهرا آمریکا بیمارتر از بایدن است.
اداره تحقیقات دولتی اوکراین اعلام کرد که تحقیقات خود از مقامات ارشد پیشین اوکراین را که مسئول برنامه‌ریزی پراکنده کردن خشونت‌آمیز معترضان در اعتراضات «میدان» در سال ۲۰۱۴ بودند، به اتمام رسانده است.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان که فردا (پنج‌شنبه) برای گفت‌وگو با اتحادیه اروپا راهی اسپانیا خواهد شد، گفت استعفای او به عادی‌سازی شرایط در این کشور کمک کند، حاضر است این اقدام را انجام دهد.

پس از آنکه دونالد ترامپ به یکی از کارکنان ارشد دادگاه رسیدگی به اتهاماتش درباره کلاهبرداری مالی توهین کرد، وی با حکم ممنوعیت رسانه‌ای روبرو شد.
کاخ سفید اعلام کرده است که جو بایدن با تاکید مجدد بر تداوم حمایت واشنگتن از کی‌یف، گفته است که کاهش کمک‌های نظامی می‌تواند روسیه را جسورتر کند.
تانک‌های آمریکایی «ام۱آ۱ آبرامز» به اوکراین رسیده‌اند، اما برخلاف انتظارات، این تانک‌ها کارایی چندانی در این جنگ نداشته و کی‌یف نمی‌تواند از تمام ظرفیت آن‌ها استفاده کند.

هم آمریکا ادله بین المللی بسیاری دارد که تنش با ایران را گسترش ندهد و هم اینکه ایران از شرایط کنونی برای رسیدن به اولویت های اقتصادی خود استفاده می کند. بنابر این کانال های دیپلماتیک موجود بیشتر برای مدیریت تنش است که طرفین بتوانند بیشتر تنش ها را مدیریت کنند و در حد امکان استفاده خود را در راستای سیاست های خاص خودشان از این مدیریت تنش ببرند.
اعتراف چندین باره آمریکا

ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست

وزارت دفاع آمریکا در یک سند راهبردی جدید بار دیگر همسو با ارزیابی دیگر نهادهای حکومتی این کشور تصریح کرده ایران ساخت سلاح هسته‌ای را دنبال نمی‌کند.
سفیر روسیه در ایتالیا در گفت‌وگویی با اشاره به «آسیب بزرگ» مشارکت «غیرمستقیم» ایتالیا به نفع کی‌یف در جنگ اوکراین، گفت که روسیه و ایتالیا هنوز روابط دوجانبه را حفظ کرده‌اند که به جلوگیری از ایجاد سوتفاهم در روابط دوجانبه و بین‌المللی‌شان کمک می‌کند.