اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ ضربه بسیار بزرگ و دردناکی به امریکایی‌ها بود که تاکنون نه تنها التیام پیدا نکرده بلکه روز به روز شدت و عمق آن بیشتر خود را نشان داده است. در واقع این انقلاب، خیزش تمدنی ملت ایران و آغاز بیداری مسلمانان برای رهایی از قرن‌ها سلطه بود و این بهترین انگیزه را برای افزایش دشمنی‌های امریکا با ایران و ایرانی‌ها فراهم کرد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تشدید بحران انسانی در غزه اشاره کرد و گفت: اتحادیه اروپا از هفته پیش خواستار ایجاد کریدورهای بشردوستانه و توقف درگیری‌ها برای ارسال کمک‌های بشردوستانه شده است.
یک مقام روس اعلام کرد که سامانه دفاع هوایی این کشور، حمله گسترده نیروهای مسلح اوکراین با هفت فروند موشک به مناطق جنوبی روسیه را بر فراز منطقه «خرسون» دفع کرد.
جلال زاده در دیدار با معاون رییس شورای فدراسیون‌ روسیه:

آمریکا بازیگر اصلی حوادث فعلی در منطقه

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در دیدار با معاون رییس شورای فدراسیون‌ روسیه با بیان اینکه آمریکا بازیگر اصلی حوادث فعلی در منطقه است و اتاق جنگ تل‌آویو امروز از سوی واشنگتن هدایت می‌شود، گفت: ایران در تدارک برگزاری جلسه روسای پارلمان‌های کشورهای دوست فلسطین است.
کیهان در اخبار ویژه خود نوشت: نشریه تایم می‌گوید جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا امیدوار به متقاعد کردن ایران است تا قبل از افزایش بیشتر تنش‌ها، به درگیری‌ها پایان دهد.
دفتر نخست‌وزیر انگلیس مدعی شد که شعار «از نهر تا بحر، فلسطین آزاد می‌شود» که در تظاهرات حامیان فلسطین در لندن سر داده شد، برای عده زیادی «بسیار توهین‌آمیز» است!

دو منبع مطلع اعلام کردند که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در بحبوحه تلاش دوحه برای پیشبرد مذاکرات آزادی اسرا توسط حماس با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، همتای قطری خود گفت‌وگو کرد.

وزیر دفاع آلمان با بیان اینکه جنگی تازه در اروپا دیگر خارج از تصور نیست و جامعه آلمان باید این حقیقت را بپذیرد، خواستار افزایش بودجه نظامی کشورش شد.

رسانه‌های آمریکا از شروع محاکمه «دونالد ترامپ» از امروز دوشنبه در دادگاهی در ایالت کلرادو با موضوع رد صلاحیت انتخاباتی او در این ایالت از بابت نقشش در حمله مرگبار طرفدارانش در ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا خبر دادند.

وزیر دفاع آلمان در مصاحبه‌ای با اشاره به تحولات اخیر در اراضی اشغالی و اوکراین تأکید کرد که اروپا باید برای جنگ احتمالی در این منطقه آماده شود.
آمریکا می داند که چند نیروی بازدارنده در منطقه است که نمی تواند این کار را انجام دهد. نخست؛ کشورهای عربی که خصوصا عربستان و امارات متحده عربی و قطر که گرچه دوست آمریکا هستند، اما در عین حال نمی خواهند که این منطقه دچار تنش شود چون به ضررشان است که تنگه هرمز با تغییراتی روبه رو شود و عبور نفتکش ها محدود شود.
انتقال ذخایر تسلیحاتی امریکا از کشور‌های مختلف به مقصد سرزمین‌های اشغالی با فوریت و حجمی بسیار بالا که امکان ریختن بمب به میزان چندین هزار تن را به صهیونیست‌ها بر روی غزه می‌دهد، احتمالاً به دور از هر گونه حساب و کتاب اخلاقی و مالی و تنها اقدامی برای حفظ بقای رژیم صهیونیستی است.
دونالد ترامپ طی سخنرانی در میان حامیانش در لاس‌وگاس مجددا به جو بایدن، رقیب احتمالی‌اش در رقابت‌های انتخابات ۲۰۲۴ تاخت و گفت، نباید به رفتار بایدن خندید بلکه باید به حال او گریست.