اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

اهمیت امسال مجمع عمومی سازمان ملل

غایبان بزرگ نیویورک

در آستانه آغاز مجمع عمومی امسال امریکا و کشور‌های غربی به منظور فشار آوردن روی چین و روسیه به دنبال تغییر در ترکیب شورای امنیت سازمان ملل هستند؛ به‌طوری که روز گذشته جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک شورای امنیت امریکا در گفت‌وگویی که با روزنامه دیلی تلگراف کرده، می‌گوید قرار است جو بایدن در مجمع عمومی در این خصوص صحبت کند. به گفته کربی زمان آن رسیده که در ساختار شورای امنیت سازمان ملل تغییراتی ایجاد شود.
ترامپ در حالی بایدن را به دلیل مشکلات شناختی و روانی اش مورد انتقاد قرار می‌دهد که خودش به دلیل اشتباهات بسیاری که در حین سخنرانی اش علیه رئیس جمهور آمریکا داشت، در شبکه‌های اجتماعی مورد تمسخر قرار گرفت.
امسال پنجاهمین سالگرد آن بود و تمام رسانه‌های اصلی دنیا، اعم از چپ و راست، بدان پرداختند و آن پنجاهمین سالگرد کودتای سیا علیه دولت سالوادر آلبنده در شیلی بود.
چون فضای واشنگتن آماده پذیرش توافق با ایران نیست. ولی مباحث مدیریت کاهش میان ایران و آمریکا احتمالا ادامه دار خواهد بود. مثال طرفین از یکسری کارهای تحریک آمیز دست بکشند و همان چیزی که اکنون وجود دارد در همین حد وحدود باقی بماند. این امری محتمل است که بدون اینکه هیچ تماسی یا دیداری صورت بگیرد و حتما هم نخواهند داشت ولی به شکل توافقات نانوشته و رد و بدل کردن پیغام مدیریت تنش ممکن است که اتفاق بیفتد.
المانیتور همزمان با سفر رئیس جمهور به نیویورک گزارش داد:

آیا تبادل زندانیان می‌تواند گشایشی جدیدی برای دیپلماسی ایجاد کند؟

ایالات متحده احتمالا از شرکای اروپایی خود می خواهد که به منظور گرفتن امتیازهای بیشتر از ایران، فشار بر این کشور به دلیل آنچه حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین می خواند را ادامه دهد. همزمان ممکن است تهدید به فعالسازی مکانیسم ماشه نیز بیش از پیش مطرح شود.
بعد از سومین سفر البرادعی، مدیرکل اسبق آژانس به ایران، طی یادداشتی در کیهان آورده بودیم که چالش هسته‌ای برای غرب فقط یک بهانه با هدف مقابله با پیشرفت‌های علمی ایران است و پیشنهاد کرده بودیم که تنها راه خنثی کردن این طرح آمریکا، خروج از NPT است. در آن هنگام پیشنهاد کیهان با اعتراض شدید محافل آمریکایی و اروپایی و بسیاری از مسئولان کشورمان رو‌به‌رو شد و ژیسکاردستن رئیس‌جمهور وقت فرانسه به وزیر خارجه کشورمان گلایه کرده و خواستار نادیده گرفتن پیشنهاد کیهان شده بود. چرا؟ برای این که پیشنهاد خروج ایران از NPT شلیک به پاشنه آشیل غرب در چالش هسته‌ای بود.
«‌توافق با ایران برای آزادسازی ده میلیارد دلار از اموال مسدود شده این کشور، حاکی از تسلیم شدن دولت بایدن در برابر واقعیت دستیابی ایران به جایگاه کشوری در آستانه هسته‌ای شدن است».
بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

ما ۹ دور متعدد تحریم علیه ایران وضع کرده‌ایم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تکرار ادعاها درباره ایران گفت بروکسل باید کانال‌های دیپلماتیک با ایران را باز نگاه دارد.
در سه قاره جهان برای کنترل منافع پراکنده "یوگنی پریگوژین" به عنوان رئیس گروه مزدور واگنر دعوای پنهانی در جریان است. بزرگترین جایزه برنده این دعوا عملیات سودآور پریگوژین در آفریقا خواهد بود.
بررسی پشت پرده تنش میان آذربایجان و ارمنستان؛

تله عبری برای برهم زدن امنیت ایران

صهیونیست ها ثابت کرده‌اند برای ضربه به ایران از هیچ ابزاری فروگذار نمی‌کنند، چه این ابزار استفاده از رژیم الهام علی‌اف برای ایجاد درگیری در مرزهای شمال غرب ایران باشد، چه استفاده از مزدوران تروریسم رسانه‌ای برای ناآرام کردن فضای داخلی ایران.
خبرگزاری مرکزی کره شمالی گزارش داد که چارلز سوم پادشاه انگلیس به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس جمهوری دموکراتیک خلق کره، به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی تبریک گفت.
برآورد دشمنان این است که ایران در مسیر اقتدار و پیشرفت قرار گرفته و هیچ چیز، جز اخلال در اراده ایرانی‌ها نمی‌تواند روند صعودی موفقیت‌ها را متوقف کند. «تامیر هیمن»، مدیر موسسه تحقیقات امنیت ملی اسرائیل، چند هفته قبل گفت: «امروز هیچ چیزی جز اراده خود ایرانی‌‌ها نمی‌‌تواند آنها را محدود کند. آنها بدون سلاح هسته‌ای به بازدارندگی رسیده‌اند و این یعنی همان وضعیت عالی در برابر غرب، از نگاه رهبر ایران». از جمله طراحی‌های CIA و MI6 در قالب کودتای مخملین که در جریان فتنه‌سبز رونمایی شد، تقلید از فنون رزمی «جوجیتسو» بود. طبق این تاکتیک، اگر بتوان بخشی از نیروی حریف را علیه خود وی به کار گرفت، بخش مهمی از تئوری «مهار» و «انحلال قدرت» عملی شده است.
خبرگزاری رویترز با استناد به اظهارات منابع مطلع ایرانی و غربی که در جریان مذاکرات غیرمستقیم تهران-واشنگتن با میانجیگری قطر برای موضوع تبادل زندانیان بودند، جزئیاتی را درباره انتقال پول‌های ایران از بانک‌های کره جنوبی به قطر ارائه کرد که به عنوان بخشی از این مذاکرات درمورد آزادسازی این پول‌ها توافق شد.