اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل اعلام کرد، ۱۴۲ کارمند آن در غزه تاکنون کشته شده‌اند. در این برهه سخت و دشوار، برای کسانی که با از دست دادن، غم و اندوه و ویرانی دست و پنجه نرم می‌کنند، "کریسمس مبارک" معنایی ندارد.
ظاهرا پیستوریوس انتظار حمله احتمالی روسیه در کمتر از یک دهه آینده به این کشور را دارد. دیگران اما خطر را در آینده‌ای نزدیک‌تر می‌بینند. با این حال، حتی در داخل ناتو نیز ارزیابی‌ها متفاوت است. سوال اصلی این است که روسیه چقدر سریع خسارت‌ها و کسری‌های خود از جنگ اوکراین را بازیابی می‌کند.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که اگر واشنگتن دارایی های مسدود شده این کشور را مصادره کند، مسکو ممکن است روابط دیپلماتیک با آمریکا را قطع کند.
صدور حکم محرومیت ترامپ از حضور در رقابتهای مقدماتی به معنای اغاز منازعه ای جدید علیه جمهوریخواهان خواهد بود. موضوعی که می تواند سبد رای ترامپ را هدف قرار دهد.
ایران نوشت: هر چند رأی دادگاه کلرادو برای بایدن و اکثر دموکرات‌ها یک پیروزی بزرگ به شمار می‌رود و امیدوار به تسری این حکم به ایالات دیگر امریکا نیز هستند، اما در حزب جمهوری‌خواه هیچ‌کس حتی رقبای ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024، از شرایط پیش آمده خرسند نیست.
این استیضح یک بازی دوسرباخت برای بایدن محسوب می شود زیرا وی در روزهای گذشته ، امتیازاتی به جمهوریخواهان برای جلوگیری از این روند داده بود.
اروپایی ها نیز به این نتیجه رسیدند که نفوذ منطقه ای ایران به گونه هایی است که باید روی آن حساب کنند و بدون ایران نمی توانند مسائل منطقه را حل و فصل کنند. همان طور که آمریکایی ها نیز به همین نتیجه رسیدند.
بعد از نوار غزه و اوکراین، اوضاع در سایر نقاط جهان همچون سوریه، برزیل، میانمار، مکزیک و عراق نیز شکننده است. سال گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر در نیجریه، و بیش از ۹ هزار نفر در سومالی جان خود را از دست دادند.
رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که نتانیاهو نمی‌تواند بگوید که در آینده اصلاً کشور فلسطینی وجود ندارد. او دوست خوبی است اما من فکر می‌کنم او باید تغییر کند و با این دولت در اسرائیل، حرکت برای او دشوار است
رسانه آمریکایی با اشاره به آمار بالای عرضه تسلیحات «پرقدرت» این کشور به رژیم صهیونیستی برای کمک به عملیات آن در جنگ غزه، دولت بایدن را با توجه به وعده آن برای مبتنی ساختن سیاست خارجی واشنگتن بر اساس حقوق بشر و در عین حال، متعهد شدن آن به حمایت تمام‌عیار از رژیم صهیونیستی، مواجه با یک دوراهی دشوار دانست.