اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه قرار نیست توافق جدیدی کنار برجام داشته باشیم گفت: تحریم‌هایی که دولت پیشین آمریکا علیه ایران اعمال کرد، برای سخت شدن مسیر بازگشت آمریکا به برجام بوده است.
عقب‌نشینی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از مواضع‌شان به دنبال مصوبه مجلس نشان می‌دهد که اراده ملت ایران و دولت ایران برای صیانت از حقوق ملت درست بوده و در حال طی کردن راه جدیدی برای احقاق حقوق ملت ایران هستیم و امیدوارم که دیپلمات‌های ما موفق شوند که آمریکا را سر عقل بیاورند.
پایگاه خبری آکسیوس نوشت: آژانس های اطلاعاتی اسرائیل ضمن ابراز نگرانی از مذاکرات وین، معتقد هستند تا چند هفته دیگر این گفت و گوها منجر به بازگشت آمریکا به برجام می شود.
تحلیلگر مسائل آمریکا در گفتگو با پرسون:

ضعف آمریکا در برابر چین علت تشدید خشونت‌های ضد آسیایی تبارها

در حال حاضر آمریکا در حوزه سیاست خارجی نیازمند ایجاد یک فضای ضد چینی است. یکی از تحلیلگران سیاست خارجی آمریکا اظهار داشته است که ما در ۵ ساله آینده قطعاً مقابله جدی با چینی‌ها خواهیم داشت. ترجمان این مقابله جدی با چینی‌ها در داخل آمریکا یعنی تشدید تنش‌ها با اقلیت آسیایی تبار.
احمدرضا دلیران فیروز تحلیلگر راهبردی سیاست و عضو هیئت مدیره پژوهشکده مطالعات راهبردی فلسطین/شاید مهم ترین تغییر برگشت ناپذیر در علوم سیاسی پس از جنگ جهانی دوم این بود که دامنه رشته علوم سیاسی گسترش یافت و شامل مطالعه سیاست در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین شد، مناطقی که عمدتا به نفع اروپا و آمریکای شمالی نادیده گرفته شده بودند.
رئیس جمهور آمریکا که بر خلاف ادعاهایش هنوز به برجام بازنگشته و عضو آن محسوب نمی شود، آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در ایران را برخلاف توافق هسته‌ای توصیف کرد.
آمریکایی‌ها کاملاً صریح و شفاف صحبت می‌کنند و کماکان نسبت به ظرفیت‌های دفاعی و موقعیت منطقه‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کنند و اگر می‌خواهند به برجام برگردند نه به دلیل بازسازی روابط‌شان با ایران و تغییر در نگاه‌شان نسبت به ایران است بلکه برای این است که بتوانند از ظرفیت برجام علیه ایران استفاده کنند.