اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

جو بایدن تلاش‌های آشتی‌جویانه‌ای که توسط پیشینیان خود آغاز شده را ادامه خواهد داد. با توجه به اعتبار جمعیتی و اقتصادی هند، این کشور نقشی اساسی در آسیا دارد. گنجاندن هند در استراتژی ایندو-پاسیفیک ایالات متحده و «کواد» در این راستا انجام می‌پذیرد.
معاون وزیر امور خارجه در گفتگو با پرسون:

آمریکا راهی جز خروج از عراق ندارد

آمریکا متحمل هزینه‌های بیهوده‌ای برای ماندن و حضور در عراق شده است و هرچه بیش‌تر بماند هزینه‌های سنگین‌تری را خواهد پرداخت. دولت آمریکا چاره ای جز این‌که از عراق خارج شود، ندارد چرا که خروج نیروهای اشغالگر از عراق مصوبه قانونی مجلس است و آمریکا دیر یا زود باید از عراق خارج شود و اگر زودتر برود هزینه‌ها برای او کم‌تر خواهد بود.
پروژه جدید با رمز «راستی‌آزمایی چندساعته»؛

تله جدید آمریکا برای روحانی / آیا دولت هوشمندی به خرج خواهد داد یا...؟

مرکز پژوهشهای مجلس در یک بررسی دقیق و کارشناسی اعلام کرد: راستی‌آزمایی واقعی رفع تحریم‌ها و تحقق شاخص‌های سنجش‌پذیر ارائه شده از طرف ایران، در چند ساعت و چند روز ممکن نبوده و حداقل ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.
استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا بیان کرد: در داخل برخی‌ها با خوش‌بینی به این مواضع غربی‌ها نگاه می‌کنند حتی اگر منابع بلوکه شده ما آزاد شود نمی‌تواند تاثیری در بهبود وضعیت داشته باشد چون آنها موجب تقویت تولید و کاهش تورم نمی‌شوند بلکه در این سیستم پر از رانت تبدیل به رانت شده و در اختیار گروه‌های خاص قرار می‌گیرند.
کاخ سلطنتی باکینگهام انگلیس خبر داد؛

درگذشت شاهزاده فلیپ همسر ملکه انگلیس

شاهزاده فیلیپ همسر ۹۹ ساله ملکه انگلیس و مشهور به دوک ادینبرو، پس از چندین ماه مبارزه با عارضه قلبی روز جمعه درگذشت.
مشاور وزیر امور خارجه در گفتگو با پرسون:

استراتژی آمریکا در برابر ایران، حفظ فشار حداکثری

دولت آمریکا مشابه کاری را که در مورد ایران انجام می‌دهد در مورد کشورهای دیگر نیز انجام داده است. فشار بر یک دولت تا آن دولت را تسلیم کند. تحریم‌های ایران ناشی از همین استراتژی آمریکا است که ایران یا باید استراتژی آمریکا را بپذیرد و یا این‌که حقوق خود را از دست بدهد.
کارشناس مسائل بین‌الملل و آمریکا در گفتگو با پرسون تشریح کرد؛

بحران‌های تمام نشدنی آمریکا

با توجه به بحران‌هایی که در سطوح اداری و زیرساختی آمریکا وجود دارد و وزارت خزانه‌داری آمریکا در این خصوص بارها بیانیه داده است و نهادهای اقتصادی و مالی این کشور و حتی مؤسسات خصوصی مالی نسبت به آن هشدار داده‌اند، امکان این‌که رئیس جمهور جدید آمریکا قدرت ایجاد یک تحول بنیادی به نحوی که تا سال ۲۰۲۴ که اولین دوره ریاست جمهوری او است بتواند معضلات را حل و فصل کند، وجود ندارد.
یک تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: مذاکره با آمریکا مانند بازی شطرنج با گوریل است. آمریکا در هفتاد و پنج سال گذشته از جنگ جهانی دوم همواره به منافع خود توجه می‌کند و به هیچ یک از تعهدات خود وفادار باقی نمانده است. بنابراین خوش‌بینی نسبت به آمریکا وجود ندارد. 
محمد جوادظریف وزیر امورخارجه کشورمان در سومین مرحله از سفر خود به کشورهای آسیای مرکزی و پس از دیدار با مقامات کشورهای ازبکستان و قرقیزستان امروز در نورسلطان ( آستانه) با مختار تیلو بردی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

طرح گام به گام، روی دیگر سکه سیاست برجامی آمریکا

جوزف بورل سخنگو و نماینده سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا اذعان داشت که موضع اروپا در نشست مجازی وین، سیاست گام به گام به شکل مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با رویکرد بازگرداندن دو طرف به برجام است و این موضع در واقع روی دیگری از سکه سیاست برجامی آمریکا است.
''رفتار آمریکا دقیقا مشابه جنگ‌افروزی است که با حمله به خاک کشوری دیگر بخشی از خاک و منافع آن را در اختیار گرفته و اکنون پس از وقوف به عدم توانایی خود برای تصرف بیشتر و زمین‌گیر شدن در پشت سد مقاومت حریف، برای خروج آبرومندانه از بحرانی که خود ساخته است حاضر به عقب‌نشینی نیست اما پیشنهاد مصالحه می‌دهد.''
نماینده چین در مذاکرات روز گذشته (سه‌شنبه) کمیسیون مشترک برجام در «وین» پایتخت اتریش خواستار برداشته شدن تمامی تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بین ایران و آمریکا برای گفت‌وگو درباره رفع تمام تحریم‌ها هیچ‌ کانالی برقرار نخواهد بود، گفت: ما فقط یک گام داریم، رفع تمامی تحریم‌هایی که غیرقانونی علیه ملت ایران اعمال شده است.
معاون سیاسی وزیر خارجه از تشکیل دو کارگروه تحریم‌ها و هسته‌ای برای بازگشت به برجام خبر داد و تاکید کرد: قرار است این کارگروه‌ها کار خود را تا جمعه ادامه دهند. ما روز جمعه، کار این کارگروه‌ها را در قالب کمیسیون مشترک مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و اگر پیشرفتی حاصل شده باشد، ادامه می‌دهیم.
دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در مورد اظهارات ولدیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در مورد پیوستن به ناتو واکنش نشان داد و گفت: پیوستن این کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) تنها اوضاع این کشور را وخیم تر می کند.