اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

ژنرال ارشد آمریکایی به ارائه یک ارزیابی صریح درباره آینده بعد از خروج نظامیان آمریکایی ازافغانستان پرداخته و نسبت به دشوار شدن کار برای نظامیان افغان به منظور مهار طالبان بدون کمک واشنگتن هشدار داد.
هدف غربی‌ها از برگشت ایران به برجام چیزی نیست جز این‌که می‌خواهند ابزاری برای چانه‌زنی مجدد و امتیازگیری مجدد در اختیار داشته باشند که ایران این امکان را به آن‌ها نخواهد داد.
خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از یک مقام پنتاگون گزارش داد، ایالات متحده و هشت کشور دیگر توافق ۲۰۰۶ در رابطه با برنامه اف-۳۵ را ملغی کرده و توافقنامه جدیدی به امضا رساندند که ترکیه را مستثنی می‌کند.
در جریان انجام یک مذاکرات حساس و مهم در راستای تأمین منافع ملی یک کشور، قطعا یکی از مولفه های تأثیرگذار در افزایش قدرت چانه زنی تیم های مذاکره کننده هر کشور، افزایش حمایت و اجماع داخلی در مورد آن مذاکرات و تیم مذاکره کننده است؛ موضوعی که متأسفانه به نظر می رسد برخی در داخل کشور در حال حاضر درباره مذاکرات وین چندان به آن توجه ندارند.
روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: تحریم‌هایی که آمریکا در نظر دارد لغو کند شامل تحریم‌های تروریستی علیه بانک مرکزی ایران، شرکت‌های ملی نفت و نفتکش‌ها و صنایع اقتصادی مانند فولاد، آلومینیوم و سایر موارد است.
نیروی دریایی اندونزی روز چهارشنبه اعلام کرد که در حال جستجوی برای پیدار کردن زیردریایی گم شده با ۵۳ خدمه هستند.
در حال حاضر آمریکایی‌ها قدرت و سرعت نفوذ چین در دنیا را پذیرفته‌اند و چون پذیرفته‌اند سعی می‌کنند سنگ اندازی کنند و سرعت چین را کند کنند و تمام تلاش آمریکایی‌ها این است که به هر ابزاری که می‌توانند متوسل شوند تا سرعت نفوذ ژئوپلیتیک چین را در دنیای پیرامون به حداقل ممکن برسانند اما رفتار چین نشان می‌دهد که به هیچ وجه دیگر آن چین توصیه‌پذیر نیست، چینی که با طمأمینه برخورد کند، نیست بلکه همه رفتارهایش نسبت به آمریکا تهاجمی شده است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به این که پیشرفت مهمی در روند مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای انجام شده است، گفت که دیپلماسی بهترین راه بازگرداندن آمریکا به برجام و اجرایی شدن کامل آن است.
نماینده روسیه در وین:

برجام جایگزینی ندارد

نماینده روسیه در وین احیای برجام را برای حل و فصل مسئله برنامه هسته ای ایران، گریزناپذیر تلقی کرد.
نماینده پارلمان اروپا اعلام کرد:

کمک ایران به عراق برای مقابله با داعش

یک عضو پارلمان اروپا با بیان اینکه "داعش در نتیجه تهاجم غیرقانونی آمریکا به عراق به وجود آمد" تاکید کرد: ایران کشوری بود که به عراقی ها برای مبارزه با داعش کمک کرد.
یک کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: دستگاه امنیتی آمریکایی از اواخر دوران اوباما متوجه شد که توان شکست طالبان و پیروزی نظامی را ندارد. بنابراین آمریکا به دنبال خروج آبرومندانه از افغانستان بدون تکرار تجربه  اتحاد شوروی سابق در قرن 21 و یا انگلیس در قرن 19 است.
آیا با جابه‌جایی‌های حکومت‌ها در دو سوی آتلانتیک، باز هم شاهد تجربه‌های تلخ تنش‌های دوران ترامپ در مناسبات بین‌المللی و به‌ویژه اروپا و آمریکا خواهیم بود؟