اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یادداشت/ تحولات اخیر در همسایه شرقی ایران احتمالا گروههای عراقی را به این تحلیل رسانیده که بالا رفتن تلفات انسانی، آمریکا را مجبور به خروج از عراق نیز خواهد کرد و همین عاملی شده که در هفته های اخیر حملات چریکی علیه ارتش عمو سام شدت بگیرد.

هراس از مذاکرات وین و احیای برجام، منتقدان را با کلیدواژه راستی آزمایی در حالی به مصاف دولت فرستاده است که قوه مجریه در مسیر احقاق حقوق هسته‌ای ایران از یک سو و رفع تحریم‌های ظالمانه از سوی دیگر در تلاشی بی‌پایان است و نه اجازه شرارت به دشمنان می‌دهد و نه از راستی‌آزمایی نگران است.
سایت هسته‌ای نطنز به عنوان یکی از حفاظت شده‌ترین تاسیسات در کشور بار دیگر مورد تعرض قرار گرفت و بار دیگر شواهد و قراین نهادهای امنیتی را به یک عامل خارجی رسانده است؛ اسراییل، رژیمی که تاریخ ۷۰ ساله فعالیت‌های اطلاعاتی-نظامی آن در منطقه نشان داده است تنها یک زبان می‌فهمد.
مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه مطرح کرد:

ایران هوشیارتر عمل کند/ اسراییل منتظر پاسخ باشد

مدیر کل پیشین بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت: اسراییل نگران است تا وضعیت منطقه خاورمیانه عادی و مناسبات بهبود یابد لذا از هر موقعیتی استفاده می کند تا ایران را وادار به عکس العمل کرده و اوضاع را به هم بریزد اما ایران باید هوشیار باشد تا در دام آن نیفتد.
ایران در یکی از شروط خود تأکید کرده است که مذاکرات وین نباید مشمول مرور زمان شود بلکه باید در فرصت فوری یا به نتیجه برسد و آمریکا را به اجرای تعهداتش ملزم کند و یا متوقف شود.
رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا با توسعه همکاری‌های منطقه‌ای گفت: باز کردن پای رژیم صهیونیستی به عنوان یک عنصر بی ثبات کننده و تنش زا، در منطقه خلیج فارس، اقدامی خطرناک است.
«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مذاکره کننده کشورمان، جهت برگزاری ادامه مذکرات با گروه ۱+۴ عازم وین پایتخت اتریش شد.
منابع خبری، اقدام اخیر آمریکا در انتشار تصویر ناو موشک‌انداز یو‌اس‌اس ماستین که در حال دیده‌بانی از ناو گروه هواپیمابر چینی بوده است را با هدف ارسال پیام توصیف کرده‌اند.