اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزیر خارجه آمریکا با رد اظهارات اخیر وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره صحبت با «جان کری» درباره حملات اسرائیل در سوریه، این اظهارات را «کاملاً مزخرف» توصیف کرد.
یک دیپلمات ارشد چین تاکید کرد: آمریکا باید گام اول در بازگشت به برجام را بردارد و تحریم های غیرقانونی علیه ایران را لغو کند. این، کلید موفقیت مذاکرات وین است.
نماینده روسیه در سازمان های بین الملل با بیان اینکه "مذاکرات وین بدون گفت وگوی مستقیم میان تهران و واشنگتن نیز به موفقیت خواهد رسید" گفت ایده گسترش برجام به موضوع برنامه موشکی بالستیک ایران غیر واقع بینانه و غیرسازنده است.
یک روزنامه آمریکایی در یادداشتی با اذعان به دست داشتن صهیونیست ها در خرابکاری اخیر در تاسیسات نطنز به دفاع از این اقدام خطرناک و غیرقانونی پرداخت و به دولت بایدن توصیه کرد که برای دستیابی به موفقت در مذاکرات وین باید نشان دهد که آماده استفاده از گزینه‌هایی غیر از دیپلماسی برای کنترل برنامه هسته ای ایران است
تقوی‌نیا؛ کارشناس مسایل سیاسی در گفت وگو با پرسون:

اراده سیاسی ایران و آمریکا بازگشت دوطرف به برجام است

تقوی‌نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: از شواهد و قرائن اینگونه بر می‌آید که اراده سیاسی ایران و آمریکا بر حل مشکلات فی‌مابین و بازگشت دوطرف به برجام خواهد بود و همین گزاره نشان دهنده تثبیت موقعیت جمهوری اسلامی و پذیرش نسبی هژمونی آن در مناطق پیرامونی‌اش توسط قدرت های غربی ( برخلاف تبلیغاتشان ) است.

در «۱۰دقیقه» پخش می شود؛

حقایق مذاکرات وین در "10 دقیقه"

شبکه پرس تی وی با پخش قسمت جدیدی از مجموعه مستند «۱۰دقیقه» از برخی حقایق مذاکرات ایران و قدرت های جهانی برای احیای برجام سخن می گوید.
عضو فراکسیون روحانیون مجلس در گفتگو با پرسون؛

دوران کدخدا منشی آمریکا به پایان رسیده است

نقدعلی گفت: دوران کدخدایی آمریکا در دنیا گذشته است و بداند معادلات قدرت در دنیا عوض شده است. امروز ایران در منطقه پیشرفت های متحیرالعقولی را داشته است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با پرسون:

اراده دشمن برای تعویق برنامه‌های هسته‌ای ایران درهم شکست

دشمنان تصور می‌کردند که با این خرابکاری که انجام دادند برنامه‌های هسته‌ای ایران را حدود 9 ماه عقب انداخته‌اند اما نوع واکنش عملی جمهوری اسلامی ایران نشان داد که توانمندی هسته‌ای در کشور ما بومی شده است و از این جهت اراده‌ای که در داخل کشور شکل می‌گیرد نه تنها می‌تواند به سرعت موقعیت‌های قبلی را باز تولید کند بلکه می‌تواند جلوتر از موقعیت قبلی حرکت کند.
گروه‌های مسلمان در آمریکا از دولت جو بایدن درخواست دارند نماینده ویژه‌ای را برای نظارت و مبارزه با اسلام‌هراسی که به گفته یکی از تحلیل‌گران سازمان ملل به "درجات اپیدمیک" رسیده معرفی کند.
کشورها که به نوعی از واکسن دست پیدا کرده‌اند، مدعی هستند که برای پیدایش این واکسن، سرمایه هزینه کرده‌اند و از این جهت باید در انحصار خودشان باشد. غربی‌ها از 100 سال گذشته با همین استدلال و بهانه، انحصار علوم و فنون پیشرفته از جمله علم بهداشت و واکسیناسیون را برای خود نگه می‌دارند و این نگاه سلطه‌گری را دارند که اگر واکسن اضافه بیاید و از رده خارج شود به ملت‌های دیگر لطف می‌کنند و بخشی از آن را به آن‌ها می‌فروشند و شاید هدیه دهند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر اهمیت برجام گفت که پیشنهاد بایدن در رابطه با مساله ایران بر پایه پایبندی در مقابل پایبندی است.
کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه اقدامات ایذایی و خرابکارانه رژیم صهیونیستی نشانه ضعف این رژیم است، گفت: وقتی بازیگری در سطح بین الملل، نتواند راهبرد خود را به شیوه متعارف پیش ببرد، ‌ناگزیر به سمت جنگ کثیف می‌رود، عرصه‌ای که مختص گروهک‌های تروریستی و رژیم صهیونیستی است.
دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین امریکا در دوران فعالیت سیاسی خود سوژه ساخت مجسمه‌های بسیاری شد؛ مجسمه‌هایی که گاه او را عریان و گاهی روی یک توالت فرنگی به نمایش می‌گذاشتند و در نهایت باعث تمسخر او توسط فضای مجازی و رسانه‌ها می‌شدند.