اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به دیدار اخیرش با وزیر خارجه ایتالیا اظهار کرد: در این دیدار برای بازگشت ایتالیا به عنوان یک شریک قدیمی ایران به صحنه اقتصادی کشور صحبت‌های خوبی انجام شد.
یک روزنامه آلمانی مطرح کرد:

تاثیر لغو سفر ظریف به اتریش بر "مذاکرات وین"

یک روزنامه آلمانی با اشاره به موقعیت فعلی مذاکرات احیای برجام که در وین برگزار می‌شود، به تاثیر لغو سفر دوجانبه وزیر خارجه کشورمان به اتریش پرداخت.
یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه مذاکرات منطقه‌ای و وین بر یکدیگر اثر متقابل دارند، گفت: یعنی هم مذاکرات برجام بر روابط منطقه‌ای ایران تاثیر دارد و هم روابط منطقه‌ای ایران بر روی پیشرفت مذاکرات وین تاثیرگذار است.
امروز بایدن از همان فشارها و تحریم‌های که ترامپ به اجرا گذاشت به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند اما چون شعار انتخاباتی‌اش این بوده که به برجام برخواهیم گشت و موضوع هسته‌ای ایران را حل خواهیم کرد، بهانه‎هایی از این قبیل می‌تراشد که مذاکرات را طولانی و فرسایشی کند تا عملاً هیچ نتیجه و عایدی برای جمهوری اسلامی ایران نداشته باشد. از طرف دیگر مرحله به مرحله پیچ‌های فشار را به بهانه‌های مختلف محکم‌تر کند.
کارشناس مسائل آمریکا در گفت وگو با پرسون:

واکاوی دلایل خشونت مسلحانه به عنوان جز جدانشدنی جامعه آمریکا

خشونت با اسلحه در آمریکا فارغ از مسائل فرهنگی یک بخش سیاسی نیز دارد که آن به قدرت لابی اسلحه در آمریکا که یکی از قدرتمندترین لابی‌های تأثیرگذار در عرصه سیاست داخلی است، برمی‌گردد. علاوه بر این خشونت با اسلحه به متمم دوم قانون اساسی آمریکا که بحث آزادی حمل سلاح است، پیوند خورده است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به روند مذاکرات وین و تلاش ایران برای احیای برجام گفت: از همین فردا آماده‌ایم که اگر تحریم ها به شکلی که قابل راستی آزمایی باشد برداشته شوند، به اجرای کامل برجام برگردیم.
وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در گفت و گویی با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران و نقش آن در منطقه، از سیاستی که دولت جو بایدن در قبال ایران اتخاذ کرده است، انتقاد کرده و گفت که این موضوع به افزایش تنش کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد.
نزدیکی تمدن‌های اسلامی و کنفوسیوسی به یکدیگر که منشأ اصلی نگرانی مقامات آمریکایی و غربی از دهه‌های قبل به‌شمار می‌آید، متاثر از الزامات نظام بین‌الملل در حال گذار و در پی وابستگی متقابل چین و ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی به‌خصوص تکمیل راه ابریشم جدید و تامین پایدار نیاز انرژی، در حال تحقق و عینیت‌یافتگی است.
برنامه هایی که دولت بایدن برای صد روز اول اعلام کرده بود در عمل دچار مشکل شده است. نه تنها در کنترل کرونا ناموفق بود بلکه در عمل به قولی که به مردم داده بود نیز کوتاهی کرد. قرار بود در صورت رئیس جمهور شدن، برای بخشی از جامعه که آسیب‌پذیر است کمک مالی 2 هزار دلاری اختصاص دهد اما در عمل در سطحی که قول داده بود انجام نشد و بسیار کم‌تر بود.
در حال حاضر طرف غربی پذیرفته که به شرط بازگشت ایران به شرایط برجامی در غنی‌سازی اورانیوم، تحریم‌های عمومی را لغو می‌کند اما قصد دارد تحریم‌های مربوط به اشخاص و نهادها را نگه دارد. مسئله بازگشت ایران به برجام و نحوه اجرایی کردن آن با توجه به قانون اخیر مجلس در خصوص راستی‌آزمایی لغو تحریم‎‌ها برای بازگشت به برجام، نکاتی است که در خصوص آن‌ها در حال گفتگو هستند و گروه‌های فنی و کارشناسی در بخش‌های مختلف رایزنی‌های لازم را انجام می‌دهند تا به یک نقطه توافق برسند.
وزیر امورخارجه آلمان با تاکید بر ضرورت سرعت بخشیدن به مذاکرات وین گفت که عنصر زمان در این رایزنی ها برای احیای توافق هسته‌ای بسیار مهم است.