اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: کنار رفتن نتانیاهو از قدرت بی تاثیر بر تحولات منطقه نیست اما این مساله بسته به این که چه جریانی قدرت را در دست خواهد گرفت تفاوت دارد زیرا راهبرد رژیم صهیونیستی در عرصه نظامی یکی است.
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با ابراز نگرانی نسبت به ادعای پاسخ ندادن ایران به سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی، در اظهاراتی مداخله جویانه خواستار همکاری کامل ایران با آژانس شد.
هشدار آمریکا به ونزوئلا و کوبا:

ناو‌های ایرانی را به بنادرتان راه ندهید

منابع آمریکایی مدعی هستند به احتمال زیاد محموله این دو ناو ایرانی قایق‌های تندرو و موشک است و برای تحویل این اقلام نظامی عازم بنادر ونزوئلا است.
خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از مقامات، دیپلمات‌ها و تحلیلگران ایرانی و غربی چگونگی پیشبرد مذاکرات احیای توافق هسته‌ای و احتمال رسیدن به توافقی در دور جدید مذاکرات را بررسی کرد.
نماینده اتحادیه اروپا در وین در بیانیه ای در شورای حکام ضمن حمایت از تداوم تلاش ها برای حفظ توافق هسته ای، از آن‌چه کاهش دسترسی های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات ایران و افزایش فعالیت هسته‌ای ایران می‌خواند، ابراز نگرانی کرد.
فرمانده سنتکام در اظهاراتی ضد ایرانی مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران همچنان بزرگترین تهدید علیه ثبات منطقه است.
شخصیت‌های برجسته‌ دولت جدید رژیم صهیونیستی پیامی به مسؤولان ارشد دولت آمریکا فرستاده و اعلام کرده‌اند که درصدد ازسرگیری مذاکرات سیاسی با فلسطینیان به منظور پیشبرد راهکار تشکیل دو کشور هستند.
معاون حقوقی وزارت خارجه گفت: اگر کسی بخواهد گروه درست کرده و بعد به جنجال تبدیل کند اصل قضیه را از بین می‌برد. کشوری که مصونیت سیاسی دولت ایران را نقض می‌کند، باید به ما حق دهد که ما با آنها صحبت دوجانبه‌ای نداشته باشیم.
نماینده روسیه در وین:

جلسه شورای حکام آغاز شد

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین از آغاز جلسه شورای حکام خبر داد.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین عنوان کرد که واشنگتن پس از احیای برجام و لغو تحریم‌های ضدایرانی، بار دیگر به توافق ملحق خواهد شد.
استاد ممتاز علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی در خصوص موانع بر سر احیای برجام گفت: دولت بایدن کنگره و بخصوص سنا را در مورد احیای برجام قانع نکرده است و مخالفان برجام و مخالفان ایران در سنای آمریکا در اکثریت کامل هستند.

مجلسی در گفت‌و‌گو با پرسون پاسخ داد؛

نقش روسیه در مذاکرات وین چیست؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تضاد منافع روسیه با ایران در زمینه‌های صادرات گاز و یا مسئله اسرائیل آشکار است؛ اما این کشور در عرصه بین‌الملل به سازگاری خود با سازمان ملل متحد تأکید دارد.
نماینده چین در مذاکرات وین:

زمان تصمیم‌گیری‌های سیاسی فرا رسیده است

نماینده چین در سازمان های بین المللی در وین تاکید کرد که خواسته های مشروع ایران باید به طور مناسب و به درستی در مذاکرات برجامی پاسخ داده شود.
علی‌رغم آن که «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حصول توافق در خصوص برجام در دور بعدی گفت‌وگوهای وین ابراز امیدواری کرده، دیپلمات‌های ارشد سه کشور اروپایی گفته‌اند سخت‌ترین تصمیمات در پیش رو است.