اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

رئیس جمهور در پیامی با تبریک فرارسیدن روز ملی جمهوری ایتالیا و با گرامیداشت یکصد و شصتمین سالگرد برقراری روابط سیاسی میان ایران و ایتالیا گفت: پیشینه طولانی روابط دو کشور همواره بهترین اساس برای توسعه مناسبات در چارچوب منافع متقابل بوده است.
چین دولت آمریکا را به داشتن موضعی خطرناک در درخواستش برای تحقیقات کامل درباره احتمال نشت ویروس کرونا از لابراتوار ووهان متهم کرد و هشدار داد که واشنگتن با این اقدام احتمالا همانند ناپلئون، بازنده خواهد بود.
نماینده کشورمان در وین در صفحه توییترش اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان را به مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که در نامه ای به دنبال انتشار گزارش جدید آژانس درباره برنامه هسته ای ایران مطرح شده است، منتشر کرد.
در چند روز گذشته و از زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک، چندین نشست دوجانبه و چند جانبه در سطح معاونین و مدیران سیاسی و همینطور در سطوح کارشناسی میان هیات های ایران با هیات های اتحادیه اروپایی، سه کشور اروپایی و هیات های چین و روسیه برگزار شده است.
یک پایگاه خبری در گزارشی تحلیلی با نقل قول از کارشناسان اسرائیلی مطرح کرد که با وجود مخالفت‌ها و تلاش‌های رژیم صهیونیستی، کاخ سفید سیاستش را نسبت به بازگشت به توافق هسته‌ای تغییر نداده است.
نمودار میزان تیراندازی های مرگبار در آمریکا همچنان سیر صعودی را طی می کند و این بار در جریان تیراندازی که ساعاتی پیش درایالت فلوریدا رخ داد، دستکم دو نفر کشته و بیش از ۲۰ تن دیگر مجروح شدند.
یادداشت/این اولین ماموریت فرا منطقه‌ای مکران است و صرف حضور این ناو غول پیکر به معنای به چالش کشیدن دکترین نظامی «مونروئه»؛ استراتژیست و سیاستمدار آمریکایی تحلیل می‌شود و این اقدام علاوه بر تضعیف جایگاه ابرقدرتی آمریکا، پرستیژ و موقعیت ایران را در معادلات جهانی ارتقا خواهد داد.

عضو کمیته جمعیت دفاع از مردم فلسطین در گفتگو با پرسون:

ضعف اسرائیل در غلبه بر چالش‌ها و تأمین امنیت/ آمریکا به دنبال احیای توافق اسلو

ایالات متحده آمریکا خصوصاً حزب دموکرات‌ معتقد است که راهکار تشکیل دو دولت در جغرافیای فلسطین راه‌حل پایدار برای بقا و امنیت اسرائیل است و بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت مثل ۲۴۲ و ۴۷۸ دولت فلسطین باید در کرانه غربی رود اردن و نوار غزه تشکیل شود.
جنبه فنی در مذاکرات و بحث‌های ایران و 1+5 مدت‌هاست از بین رفته است و متأسفانه حتی ظاهر کار را نیز حفظ نکرده‌اند و آژانس کارکرد فنی خود را فراموش کرده است.