اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین ادعا کرد، از ابتدای ماه جاری میلادی نیروهای کشورش توانسته‌اند ۶ هزار کیلومتر مربع از اراضی که قبلا در کنترل روسیه بودند را باز پس بگیرند.

معاون رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که پوتین در حاشیه نشست شانگهای در سمرقند ازبکستان با همتایان چینی، ترکیه‌ای و ایرانی خود دیدار خواهد کرد.

آژانس خبری CNA تایوان امروز (سه شنبه) از ورود هیات پنج نفره از پارلمان این جزیره به واشنگتن در روز دوشنبه خبر داد تا نشست‌هایی غیرعلنی را با مقام‌های آمریکایی داشته باشند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اذعان کرد ایالات متحده آمریکا در حال از دست دادن برتری خود در برابر چین است.
دونالد ترامپ ادعا کرد، پایگاه هوایی بگرام در افغانستان برای آمریکا به دلیل نزدیک بودنش به چین و یکی از تاسیسات هسته‌ای راهبردی پکن، دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای برای واشنگتن بود.
تروئیکای اروپا روز شنبه در بیانیه‌ای از طرح درخواست ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مبنی بر این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقاتش درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای را به پایان برساند، ابراز نارضایتی کرده و مدعی شدند، این خواسته مذاکرات را به خطر می‌اندازد. این اقدام تروئیکا با استقبال نخست وزیر رژیم صهیونیستی رو به رو شد.

تقابل دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا با اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) و وزارت دادگستری بر سر تفتیش اقامتگاهش در فلوریدا، که پیشتر هشدارهایی را درباره افزایش خشونت به همراه داشته اکنون به نگرانی کشته شدن مقام‌های آمریکایی تبدیل شده است.
ولادیمیر زلنسکی تاکید کرد که مذاکره با فدراسیون روسیه درخصوص پایان جنگ همچنان "غیرممکن" است زیرا این کشور در ایجاد هرگونه مواضع مناسب "شکست" خورده است.