اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر سمرقند واقع در ازبکستان دیدار کردند.
اتحادیه اروپا مدعی شد که تهران از جلسه قبلی شورای حکام، با آژانس تعاملی نداشته؛ هیچ پیشرفتی در شفاف سازی موضوعات پادمانی باقیمانده حاصل نشده است.
گوترش از ایران خواست که «گفت‌وگوهایی جدی» درباره تحقیقات بازرسان آژانس که طی هفته‌های گذشته به یکی از چالش‌ها در مذاکرات احیای برجام تبدیل شده است، انجام دهد.
در ماجرای مرگ ملکه الیزابت، تشت رسوایی چنان از لب بام افتاده که برای فارسی‌زبانانی که در معرض حملات متعدد بی‌بی‌سی به افکار و باورهای خود بوده‌اند، سوژه‌ای برای خنده ساخته است. نمونه‌ها هم یکی دو تا نیست
یک مقام ارشد آمریکایی در حالیکه دولت جو بایدن رویکرد دوگانه فشار و دیپلماسی را در قبال ایران در پیش گرفته و مذاکرات وین نیز در انتظار تصمیمات سیاسی واشنگتن است، ادعا کرد که دولت بایدن علاقه مند به احیای برجام است.
رئیس سازمان جهانی بهداشت؛

پایان کرونا نزدیک است

«تدروس آدهانوم» با بیان اینکه پایان همه گیری کرونا نزدیک است، گفت: ما هرگز در موقعیتی بهتر از اکنون برای شکست دادن این بیماری همه گیر قرار نداشته ایم.
«ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه برکناری «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را تکذیب کرد و گفت رابرت مالی همچنان مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را رهبری می‌کند.

رویترز امروز چهارشنبه با استناد به سه منبع آگاه نوشت: دیمیتری کوزاک نماینده ارشد پوتین در امور اوکراین به رییس جمهوری روسیه گفته که به باور وی توافق حاصل شده، روسیه را از اشغال گسترده اوکراین بی نیاز می‌کرد. 

روزنامه گاردین با دست یافتن به نسخه‌ای از یک کتاب درباره سیاست‌های دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا که در روزهای آتی منتشر خواهد شد، نوشت که او در پی صدور دستور ترور شهید سردار سلیمانی، می‌ترسید ایران به انتقام این اقدام او را ترور کند.
دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین پیشنویس تضمین‌های امنیتی درخواستی کی‌یف را منتشر کرد، سندی که برای روسیه یادآور ماده «امنیت جمعی» ناتوست و مدودف آن را زمینه‌ساز جنگ جهانی سوم می‌داند.

نماینده آمریکا در جلسه شورای حکام در بیانیه‌ای با تکرار ادعای مقامات این کشور درباره عزم ایران برای احیای توافق هسته‌ای، گفت که کشورش آماده است توافقی بر سر بازگشت به برجام انجام دهد.