اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه دخالت‌های آشکار واشنگتن در امور ایران تلاش کرد به بهانه ابراز همدردی با خانواده کودک کشته شده در جریان حمله تروریستی ایذه به ناآرامی‌ها در کشورمان دامن بزند.
با تصویب سومین قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران از زمان اجرایی شدن برجام، سوال مهم این است که ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت تا چه حد جدی است؟ و آیا مکانیسم ماشه نیز فعال خواهد شد؟
پس از پیروزی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا، نمایندگان این حزب از آغاز تحقیقات پیرامون کسب و کار خانوادگی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به محض به قدرت رسیدن رسمی در سال آینده میلادی خبر دادند.
رئیس جمهوری آمریکا امروز (پنجشنبه) نسبت به اظهارات همتای اوکراینی خود مبنی بر اینکه شلیک موشکی به لهستان ارتباطی به اوکراین ندارد، واکنش نشان داد و گفت، چنین اظهاراتی برای آمریکا مدرک نمی‌شود.
به گفته ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، علائمی از آمادگی روسیه برای مذاکره دریافت شده است اما زلنسکی می گوید که مذاکرات باید علنی باشد.
جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: حادثه غم‌انگیز لهستان نتیجه موج بزرگ دیگری از حملات موشکی روسیه به شهرهای اوکراین است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌اش مدعی شد که به دلیل اجرایی نشدن تعهدات هسته‌ای ایران از جمله تعهداتش در پروتکل الحاقی، آژانس نتوانسته است فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی‌اش را به درستی انجام دهد.
در نهایت جمهوری‌خواهان آمریکایی توانستند به ۲۱۸ رای لازم برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان دست یابند.
در ادامه اقدامات و سیاست‌های مداخله‌جویانه اخیر، رییس جمهور فرانسه امروز در حاشیه نشست سران جی۲۰ با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه و رویکرد آن در روابط دوجانبه با این کشور، از ایران خواست «به آرامش و روحیه همکاری» بازگردد!
انتخابات میان‌دوره‌ای۲۰۲۲ آمریکا به پایان رسید. هرچند نتیجه نهایی انتخابات کنگره آمریکا مشخص نشده، اما تقریبا روشن است که جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس نمایندگان را کسب کردند و در مجلس سنا هم قدرت به فاصله اندک در دست دموکرات‌ها است و به این شکل توازن قدرت در کنگره وجود دارد.
بایدن امروز (چهارشنبه) و پس از دیدار اضطراری با برخی رهبران ناتو به منظور رسیدگی به حمله موشکی ادعایی از سوی روسیه به لهستان گفت، موشکی که باعث مرگ دو نفر در لهستان شد، شاید از جانب روسیه پرتاب نشده باشد.
وزارت امور خارجه لهستان امروز (چهارشنبه) سفیر روسیه در ورشو را در رابطه با اصابت دو موشک به شرق لهستان در شامگاه سه‌شنبه احضار کرد.