اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

ادامه فرافکنی‌های بی‌پایان و تلاش‌های مذبوحانه دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» برای فرار از اجرای تعهدات خود در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران، واشنگتن باز هم پاسخ ایران را مقصر عدم توافق دانست.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به ماجرای مرگ مهسا امینی واکنش نشان داد و برای توافق هسته ای با ایران شرط گذاشت.
مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره سخنرانی رییس جمهور این کشور درباره ایران در سازمان ملل و اظهارات اخیر مالک شرکت اسپیس ایکس درباره ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به ایران پاسخ داد.
حضور در نیویورک و دیدار شب گذشته رئیسی با رئیس‌جمهور فرانسه و رئیس‌شورای اروپا، قابل‌پیش‌بینی‌ترین بخش سفر رئیس‌جمهور ایران به مقر سازمان ملل در نیویورک بود که ظاهراً ابتکاراتی از سوی دوطرف هم مطرح شده است. از میان اروپاییان، فرانسه همواره به‌گونه‌ای در سیاست‌خارجی خاورمیانه‌ای خود بازی کرده است که بتواند پرستیژ دیپلماتیک کشورش را با ایران حفظ کند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت کنونی آمریکا مدعی مخالفت با تصمیم‌های دولت قبل و بازگشت به توافق است، گفت: ما تاکنون رفتار عملی و جدی که نشانه جبران رفتارهای گذشته و رفع تحریم‌های ظالمانه باشد، مشاهده نکرده‌ایم.
رئیس جمهور روسیه با تبریک به مردم و مقامات ارمنستانی به مناسبت روز ملی این کشور اظهار داشت که روسیه و ارمنستان متحدان راهبردی هستند.
یک افسر ارتش آمریکا که سال های گذشته را در عراق خدمت کرده، پهپادهای ایرانی را بسیار پیشرفته و خطرناک توصیف کرده و معتقد است، اگر آمریکا به داد اوکراین نرسد، استفاده روسیه از این پهپادها می تواند ورق جنگ را به نفع مسکو برگرداند.
الیزابت دوم، ملکه سابق انگلیس طی مراسمی خصوصی و در حضور اعضای اصلی خاندان سلطنتی به خاک سپرده شد.
میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: حتی اگر مذاکرات هسته‌ای وین به بن بست رسیده باشد، نمی‌توان ایران را در این مورد به تنهایی مقصر دانست.
سخنگوی گمرک گفت: در پنج ماه نخست امسال 696میلیون و 731هزار و 412 دلار کالای ایرانی به 37 کشور آفریقایی صادر شد که نسبت به مدت مشابه 40 درصد افزایش داشته، 30.5 درصد از صادرات ایران به قاره آفریقا مربوط به کشور آفریقای جنوبی بوده است.