خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

"سینان اوغان" کاندیدای ائتلاف آتا در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که 5 درصد آرا را کسب کرده بود، اعلام کرد که در دور دوم انتخابات از اردوغان حمایت می کند و همه را دعوت به حمایت از وی کرد.
استاد دانشگاه و حقوقدان در ماجرای حق آبه ایران از قدرت مستقر در افغانستان حتما سخن تهران به حق است و رفتارها و واکنش های طالبان بدون پرنسیب و مشمئز کننده.اما بنده ترجیح می دهم به موضوع فوق قدری عمیق تر و آکادمیک تر بنگرم.
وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی با طرح ادعاهایی درباره توافق ایران و عربستان برای عادی‌سازی روابط گفت که هدف ریاض از این کار تنها ارسال پیام به واشنگتن بوده است.
روزی که امریکا تلاش خود را برای رهایی از جهنم افغانستان و نجات جان سربازان و سرمایه‌ های ملی سرلوحه کار سیاست خارجی قرار داد، اغلب از این سیاست امریکا خرده می‌گرفتند و انتقادهای زیادی را متوجه کاخ سفید می‌کردند، غافل از اینکه امریکا بر اساس منافع ملی خود تصمیم گرفته و نه آمال و آرزوهای دیگر کشورها.
همزمان با تحولات مرتبط با راهپیمایی پرچم در قدس اشغالی، منابع عبری از انفجار یک دستگاه خودرو در تل‎‌آویو خبر دادند.

هشدار امیرعبداللهیان به طرف افغانستانی:

طالبان تا فرصت هست دریچه سد کجکی را باز کند

امیرعبداللهیان گفت: در خواست روشن ما از طرف افغانستانی این است که تا زمان از دست نرفته است دریچه های سد کجکی را باز کنند تا هم مردم خودشان که در مسیر هستند و هم مردم در سیستان سیراب شوند.
وزارت امور خارجه‌ اسرائیل به المانیتور گفت که دو دیپلمات ارشد اسرائیلی در این ماه در یک اقدام نادر به روسیه سفر کردند. آنها با «سرگئی ورشینین»، معاون وزیر امور خارجه‌ روسیه، دیدار کردند و در مورد تسلیح ایران از سوی مسکو - علاوه بر موضوعات دیگر- گفت‌وگو کردند.

در جلسه امروز پارلمان لیبی که در شهر بنغازی در شرق این کشور برگزار شد، اکثر نمایندگان پارلمان به سلب رای اعتماد از فتحی پاشاغا، نخست وزیر این کشور و ارجاع او برای تحقیق و بازپرسی رای دادند.

یک رکن مهم از سه رکن بازدارندگی که انتقال درگیری به زمین دشمن می‌باشد، رخ نداده است و شلیک به غزه نه تنها نتوانست گروه‌های فلسطینی را با یکدیگر درگیر کند، با پاسخ قدرتمند و متحد آنان هم مواجه شد و آتش‌بس را هم در اختیار و اراده آنان قرار داد.
یکی از سیاستمداران ترکیه و از اعضای حزب حاکم این کشور گفت، پیشنهاد واشنگتن مبنی بر اینکه آنکارا سامانه‌های اس-۴۰۰ خود را به اوکراین بفرستد، چیزی جز حمله به حق حاکمیت و استقلال ترکیه نیست.