خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان این که مذاکرات و راه حل سیاسی می‌تواند به بحران کهنه قره باغ پایان دهد، گفت: ضمن خرسندی از پایان جنگ، امیدواریم توافق به دست آمده برای آتش‌بس اجرایی شود.
شماری از مقامات دولتی جمهوری اسلامی ایران در پیام های توئیتری حمله تروریستی به دانشگاه کابل در پایتخت افغانستان را که به کشته و زخمی شدن بیش از ۴۰ از دانشجویان این دانشگاه انجامید ، محکوم کردند و این گونه اقدامات تروریستی را نتیجه تفکر سیاه دانستند.
با هدف توسعه روابط و ایجاد دوستی میان دو ملت؛

قطار توسعه تجارت ایران و افغانستان به حرکت درآمد

در حالی که کشورهای مختلف جهان از جمله آمریکا با نمایش های تبلیغاتی خود ادعای تلاش برای ایجاد صلح و آرامش در افغانستان را دارند، قطار مسافربری هرات-خواف با کمک بلاعوض جمهوری اسلامی ایران آماده بهره برداری می‌شود تا مسیر توسعه تجارت و رفاه مردم این کشور به جریان افتد.

استاد دانشگاه و کارشناس حوزه قفقاز با اشاره بر اینکه منطقه قره‌باغ جزو مناطق بحران خیز محسوب می‌شود، گفت: آنچه در قره باغ جریان دارد وضعیت نه جنگ؛ نه صلح و وضعیت آتش‌بسی که وجود دارد به اصطلاح به بحران منجمد را پیدا کرده که هر از چند گاهی این بحران سرباز می کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ایران براساس تحولات آمریکا تصمیم می‌گیرد، اظهار داشت: مسلم است ما این تحولات را با دقت رصد می‌کنیم ولی این نشانه تمایل پیروزی یا باخت فلان فرد نیست. مسلم است که حقوق ایران باید تامین شود و اشتباهات‌شان را جبران کنند.
حدود ۷۰ درصد جنگ و درگیری­‌های نظامی در جهان در دایره ­ای است که یک طرف آن در افغانستان و طرف دیگر آن در لیبی است. اگر خوانندۀ این سطور تجربۀ تعامل مستقیم با سیاست­مداران و جوامع منطقۀ خاورمیانه را داشته باشد احتمالاً تصدیق می­‌کند که یک ذهنیتِ کانونی وجود دارد: که عموماً دولت­ها و جوامع این منطقه، علل این وضعیتِ نابسامان و جنگ را «بیرونی و خارجی» می­دانند.