خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی نخستین ورود واکسن فایزر به اراضی اشغالی را "عیدی بزرگ" توصیف کرده و داوطلب شد اولین نفری باشد که این واکسن را دریافت می‌کند.
شمخانی در دیدار وزیر خارجه سوریه:

امریکا غارتگر نفت سوریه است

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: آمریکا با حضور در سوریه به دنبال غارت نفت سوریه، حفظ امنیت رژیم صهیونیستی و تقویت و گسترش هسته‌های تروریستی داعش در منطقه است.
رئیس‌جمهور گفت: هدف اصلی از تروریسم و تحریم، فشار بر ملت‌ها و دولت‌های قانونی و مستقل منطقه است، لذا کاملاً شرایط مردم سوریه را در برابر تحریم‌ها درک می‌کنیم چرا که در سه سال گذشته بدترین تحریم‌ها را تجربه کردیم.
ظریف در توییتی خطاب به همسایگان ایران در خلیج فارس:

با غرب درباره منطقه مذاکره نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه در توییتی خطاب به همسایگان ایران در خلیج فارس نوشت: به نظر می‌رسد برخی کشورهای همسایه از غرب درخواست کرده‌اند که بخشی از روند مذاکره با ایران باشند.
کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

نقش رژیم صهیونیستی در ترور دانشمند ایرانی و سکوت غرب

دولت ایالات متحده آمریکا، ترامپ و مسئولین این دولت در واکنش به ترور شهید فخری‌زاده سکوت کردند و فقط یکی دو تا از سناتورهای دموکرات نزدیک به بایدن اظهارنظر کردند و هدف آن‌ها از این اظهارنظر نیز باز کردن خط سازش برجام‌های 2 و3 و ... در دولت بایدن بود. کشورهای تأثیرگذار در اتحادیه اروپا مانند آلمان، انگلستان و فرانسه نیز به جای این که ترور را به عنوان یک اقدام خشونت بار محکوم کنند و خواستار مجازات عاملین باشند، فقط ابراز همدردی کرده و ایران را به خویشتن‌داری دعوت کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین از آمریکا خواست هر چه سریعتر و بدون پیش شرط به برجام باز گردد و به تعهدات خود در قبال این توافق نامه بین المللی از جمله لغو تحریم ها اقدام کند.
تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

هراس آل سعود از پیروزی‌های یمن

اقدامات عربستانی‌ها نشان‌دهنده وحشت و بیم آن‌ها است چرا که آن‌ها می‌ترسند پیروزی یمنی‌ها در استان‌های نجران، جازان و عسیر که در گذشته بخشی از خاک یمن محسوب می‌شدند و از نظر جمعیت شناختی هم یمنی هستند، بازتاب پیدا کند و این 3 استان خواستار استقلال یا بازگشت به سرزمین مادری خود شوند. بنابراین تلاش می‌کنند زهرچشمی از مناطق مرزی یمن بگیرند که از انعکاس آن در مناطق جنوب شرقی خود استفاده کنند.
رئیس‌جمهوری ایران در گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در مورد بازگشت این کشور به توافق برجام تصریح کرد: ما بارها بر این مسئله تاکید کرده‌ایم که اگر طرف‌های مقابل ما در این قرارداد به تعهدات خود عمل کنند ما هم به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.
نماینده درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: ترور دانشمندان ایرانی از جمله شهید سرافراز محسن فخری‌زاده بر آگاهی و انسجام ملت ایران و نهضت مقاومت خواهد افزود و مسیر اضمحلال رژیم جعلی اسرائیل را سرعت خواهد بخشید.
بیانیه انجمن دفاع از قربانیان تروریسم

ترور شهید فخری زاده را محکوم میکنیم

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در بیانیه ای ترور فخری زاده دانشمند هسته ای دفاعی کشورمان را محکوم کرد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دست عوامل رژیم صهیونیستی در عملیات ترور شهید فخری‌زاده دیده می‌شود اما با توجه به پیچیدگی عملیات، امکان دارد سرویس‌های بیگانه دیگری نیز در آن دخیل باشند.
نمایندگان مجلس در بیانیه ای تاکید کردند؛

رژیم صهیونیستی تاوان اقدام تروریستی خود را خواهد داد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کردند: دست رژیم آدمکش صهیونیستی در ترور شهید فخری زاده کاملا آشکار است و قطعا تاوان این وقاحت خود را به نحو مقتضی پرداخت خواهند کرد.
کارشناس بین‌الملل و تحلیلگر مسائل افغانستان در گفتگو با پرسون:

تداوم ناامنی افغانستان در دولت بایدن

راهبرد ایالات متحده آمریکا در افغانستان بعد از ۱۱ سپتامبر، راهبرد ثابتی بوده است و با جابجایی رؤسای جمهور فقط نام راهبردها عوض می‌شود ولی در عمل هدف تداوم سلطه آمریکا و تداوم حضور آمریکا در افغانستان است. پیش‌بینی می‌شود که در دولت بایدن وضعیت امنیتی افغانستان، متشنج‌تر شود. آمریکا و مخصوصاً سازمان سیا به سمت رشد تروریست و رشد مواد مخدر در افغانستان حرکت خواهد کرد تا بتوانند نفوذ و سلطه خود و ناامنی را در افغانستان تداوم ببخشند.
رضایی در نامه ای به رییس جمهوری؛

سازمان‌های اطلاعاتی نفوذی‌ها را شناسایی کنند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه ای به حسن روحانی خواستار آن شد که سازمان‌های اطلاعاتی کشور موظف شوند منابع اصلی و نفوذی‌های سازمانهای جاسوسی را شناسایی و شیوه های شکل گیری تیم های ترور و سرپل های همکاری آنها با یکدیگر را کشف و خنثی کنند.