خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

ترجیح منافع اقتصادی به حقوق بشر

در سیاست خارجی قدرت‌های غربی به خصوص ایالات متحده آمریکا جایی که تعارض میان منافع و ارزش‌ها وجود داشته باشد، منافع را برمی‌گزینند. در حقیقت وقتی پای منافع اقتصادی در میان باشد عملاً توجهی به حقوق بشر ندارند و تجربه نشان داده است که این کشورها زمانی به مسئله حقوق بشر ورود می‌کنند که پای منافع‌شان در میان نباشد.
کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

تشبیه نتانیاهو به هیتلر نشأت گرفته از عملکرد او است

عملکرد نتانیاهو علیه امنیت و ثبات در منطقه، امنیت و آزادی، حقوق اولیه مردم در فلسطین و از همه مهم‌تر اقدامات او در سرزمین‌های اشغالی نسبت به گروه‌ها و احزاب رقیب، از او چهره‌ای ساخته است که به نظر می‌رسد این تطبیق و مقارنه به اتفاقاتی که در طول تاریخ توسط چهره‌هایی مانند هیتلر افتاده، بسیار نزدیک است.
"شاید کمتر کسی از هم‌نسلی‌هایم باشد که «صادق المهدی» نخست‌وزیر اسبق و رئیس حزب «الامه» سودان را که چهارشنبه پنجم آذرماه بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در سن ۸۵ سالگی درگذشت، نشناسد و حضور پُر رنگ او را در عرصه سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی نداند"
یک فعال اقتصادی و دو شهروند ایرانی که به اتهامات واهی در خارج از کشور بازداشت شده بودند، با یک جاسوس دو تابعیتی که برای رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کرد، تبادل و آزاد شدند.
یک کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه عربستان یکی از نگران‌ترین کشورهای منطقه به لیل تغییر سیاست‌های آمریکا در دولت بایدن است، گفت: پمپئو و نتانیاهو با انجام سفر به منطقه درصدد کاهش نگرانی کشورهای عربی از تغییر سیاست‌های آمریکا هستند.
رئیس جمهور روابط تهران – دوحه را دوستانه و رو به توسعه دانست و تاکید کرد که اراده جمهوری اسلامی ایران گفت و گو، تفاهم و روابط برادرانه با کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
کارشناس جهان عرب و غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

شراکت امارات در جنایات رژیم صهیونیستی

امارات تا پیش از این در برابر جنایات رژیم صهیونیستی سکوت می‌کرد اما پس از این باید به طور مؤثر و عملی در این جنایات و این اقدامات اشغالگرانه دخیل و شریک شود.
دیپلمات سابق و کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

عادی سازی روابط با کشورهای اسلامی آخرین تلاش اسرائیل برای خروج از انزوا

از آن‌جا که رژیم صهیونیستی طی 20 سال گذشته هیچ پیروزی چه در عرصه سیاسی و چه در عرصه نظامی در منطقه نداشته است، احساس می‌کند که باید یک حالت تهاجمی به خود بگیرد و به صهیونیست‌های داخل امید دهد که فروپاشی اسرائیل طی 25 سال، قرار نیست اتفاق بیفتد. در حقیقت بحث عادی سازی روابط را پیش کشید تا ادعا کند از حالت گذشته خارج شده و مشروعیت و تثبیت پیدا کرده‌ است و یک جنبه تبلیغاتی برای صهیونیست‌ها دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر کسی بخواهد در این حضور مستشاری خللی ایجاد کند پاسخ کوبنده ای می‌گیرد، کمااینکه در گذشته هم پاسخ‌های کوبنده ای گرفتند.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که "سرگئی لاوروف" طی روزهای آینده با همتایان ایرانی و عراقی خود که به مسکو سفر می‌کنند، دیدار و درباره مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای گفت‌وگو خواهد کرد.
فرمانده کل سپاه در آیین الحاق ناو شهید رودکی گفت: اعلام می‌کنیم هم رزم نزدیک دستور کار ما است و هم رزم نزدیک در دور دست و هم نبرد از راه دور که مجموعه کاملی از توانمندی‌های دفاعی ما را شامل می شود.
کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین و همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی در توئیتی به اظهارات عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی واکنش نشان داد.
کارشناس منطقه غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

رفتار سازمان ملل متحد درمورد یمن یک رفتار تشریفاتی است

رفتار سازمان ملل متحد، شورای امنیت، یونیسف و سازمان‌های حقوق بشری در مورد یمن یک رفتار بسیار تشریفاتی و بیش‌تر رفع تکلیف بوده است. البته تاریخ سازمان‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر، شورای امنیت، سازمان ملل، اتحادیه عرب، سازمان رهبران عربی و سازمان همکاری اسلامی تاریخ‌های پر از بیانیه‌های تکراری و بدون ضمانت اجرایی و بی خاصیت است.
وزیر مشاور در امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی گفت:«اگر برنامه هسته‌ای ایران متوقف نشود، عربستان این حق را خواهد داشت تا خود را به سلاح هسته‌ای مجهز کند.»
کارشناس مسائل یمن در گفتگو با پرسون:

پایان نزدیک آرزوهای عربستان در یمن

تصرف منطقه معرب به عنوان آخرین پایگاه اعتلاف سعودی- اماراتی- آمریکایی در منطقه شمالی یمن توسط ارتش یمن، به معنای پایان تمام آرزوهای عربستان بود چرا که در این منطقه میادین نفتی بسیار زیادی وجود دارد و عملاً انرژی یمن هم به دست دولت نجات ملی افتاد. از طرفی شکستن پیمان الحدیده از سوی سعودی‌ها و  کارشکنی عربستان در زمینه‌های مختلف نشان‌دهنده این است که قدرت عربستان لحظه به لحظه کم‌تر می‌شود و این به خاطر قدرت انصارالله، قدرت ارتش یمن و قدرت دولت مستقر صنعا است.
معاون بین‌الملل ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگو با پرسون:

همکاری نظامی ایران و عراق بازدارنده رشد و تحرک تروریست‌ها در منطقه

دوره مبارزه با تروریسم و داعش دوره‌ای بود که به همکاری‌های نظامی و امنیتی بین دو کشور ایران و عراق سرعت بخشید و این همکاری‌ها تعمیق پیدا کرد. تبادل سیاست و تجربیات نظامی و امنیتی سبب می‌شود اجازه رشد و تحرک مجدد تروریست‌ها را در منطقه ندهیم. از طرف دیگر این همکاری می‌تواند مانع ورود و نفوذ عناصر تروریستی از مرزهای کشور شود و همچنین به حل کردن اساسی و بنیادی مسئله تروریسم در منطقه کمک خواهد کرد.