خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

قنادباشی در گفت‌و‌گو با پرسون مطرح کرد؛

برجسته سازی فعالیت هسته‌ای ایران توسط رژیم صهیونیستی

یک کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: در حال حاضر انرژی هسته‌ای بر کارهای علمی، پژوهشی، کشاورزی اثرگذار است. رژیم صهیونیستی فعالیت هسته‌ای ایران را برجسته می‌کند، تا از افزایش توانایی‌های کشور جلوگیری کند. آنها نگران افزایش قدرت ایران در منطقه به ضرر خود هستند.
در نامه‌ای به سازمان ملل متحد؛

رد اتهام دخالت در حملات عراق توسط ایران

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با رد هرگونه دخالت ایران در حملات اخیر به پایگاه‌های آمریکایی در عراق، حمله هوایی آمریکا به نیرو‌های عراقی را نقض حقوق بین‌الملل دانست.
"محمد صادق" نماینده ویژه نخست وزیر پاکستان در امور افغانستان که روز گذشته در صدر یک هیات سیاسی- امنیتی برای رایزنی در امور افغانستان وارد کشورمان شد، با "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.
کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

بازی سیاسی آمریکا با عربستان

در دکترین امنیت ملی آمریکا، جایگاه عربستان سعودی در زمان حاکمیت حزب جمهوری‌خواه با جایگاه آن در زمان حزب دموکرات‌ها تفاوتی ندارد. بخشی از عملیاتی که امروز در قالب هجمه رسانه‌ای و یا اطلاع‌رسانی امپریالیسم خبری مشاهده می‌کنیم شاید عملیات فریبی باشد که نظام سلطه برای کشورهای دیگر در حال طراحی است اما با کارتی که نام عربستان روی آن حک شده است.
در گفت وگوی پرسون با کارشناس مسایل غرب آسیا مطرح شد(بخش اول):

ایران و اسرائیل به سمت جنگ می روند؟

کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: واقعیت این است که اسرائیل، جمهوری اسلامی و سیاست هایش در منطقه غرب آسیا را تهدیدی راهبردی و موثر برای موجودیت خود قلمداد می کند و ایران نیز حاضر نیست از استراتژی خود در قبال این رژیم عقب نشینی کند.

به دنبال شکست‌های مکرری که تروریست‌ها، متجاوزین و مزدوران رژیم آل سعود در بخش‌ها و قسمت‌های مختلف یمن متحمل شدند، رژیم آل سعود مجبور شده است برای فشار بیش‌تر، کشتار بیش‌تر و اعمال جنایات بیش‌تر از تروریست‌های داعش نیز در یمن استفاده کند.
کارشناس مسائل خاورمیانه بهترین راه حل پایان جنگ یمن را طرحی دانست که ایران از ابتدای وقوع این بحران مطرح کرده است. طرحی که به موجب آن آتش بس مبنا قرار می گیرد و پس از آن ارسال کمک‌های انساندوستانه سریع آغاز می شود.
کارشناس مسایل سیاسی غرب آسیا در گفتگو با پرسون تاکید کرد؛

ناتوانی عربستان در برابر یمن و عدم پشتیبانی بایدن از جنگ طلبی سعودی ها

دکتر علیرضا تقوی نیا؛ کارشناس مسایل سیاسی غرب آسیا گفت: ناتوانی جدی ارتش عربستان در مقابل ارتش یمن و عدم پشتیبانی دولت بایدن از عملیات های تهاجمی علیه همسایه جنوبی، بن سلمان را بر آن داشته تا ذلت را بپذیرد و دست نیاز به سوی رئیس جمهور ترکیه دراز کند.

پیشبرد فرآیند کاهش تنش با عربستان سعودی و همزمان تاکید بر امضای معاهده عدم تعارض بین دو کشور است که در صورت موفقیت می‌تواند تاثیر مثبتی بر دیگر دولت‌های عربی خلیج‌فارس همچون بحرین و امارات برای تنش‌زدایی با ایران داشته باشد.
وزیر خارجه ایرلند گفت: تردیدها و احتیاط ایران به خاطر اتفاقات سال‌های اخیر را هم درک می‌کنم اما می‌خواهم به شما اطمینان دهم که اتحادیه اروپا، تروئیکای اروپایی و از نظر من آمریکا خواهان حفظ و احیای برجام هستند.
تحلیلگر سیاسی منطقه غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

تنگ‌تر شدن حلقه محاصره معرب/ پیروزی یمن نزدیک است

محاصره معرب هر روز تنگ‌تر می‌شود، مناطق بیش‌تری از سرزمین یمن آزاد می‌شود و رژیم آل سعود و هم‌پیمانانش در تنگنای بیش‌تری قرار می‌گیرند. این روند، روندی است که رو به پیروزی و آزادسازی سرزمین‌های مردم یمن خواهد بود و قطعاً پیروزی‌های بزرگی را برای آن‌ها در پیش خواهد داشت.
سفر پاپ فرانسیس به عراق بی‌تردید مهم‌ترین رویداد سیاسی در چند دهه گذشته در جهان بود. رهبر کاتولیک‌های جهان و بالاترین مرجع دین عیسی مسیح با پیروانی بیش از یک‌و‌نیم میلیارد نفر در اقدامی جسورانه که در تاریخ کلیسا سابقه نداشت، به عراق مهد و خاستگاه ادیان ابراهیمی سفر کرد.