خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزیر امورخارجه کشورمان در دیدار با سراج‌الدین مهرالدین وزیر امورخارجه تاجیکستان با اشاره به اشتراکات دینی، تاریخی، فرهنگی و زبانی دو کشور بر لزوم توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد.
با حضور روسای جمهور دو کشور صورت گرفت؛

امضای 8 سند همکاری میان ایران و تاجیکستان

مقامات ایران و تاجیکستان ۶ یادداشت تفاهم همکاری، یک توافق نامه و یک پروتکل فنی همکاری های گمرکی به امضا رساندند.
رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه دو کشور ایران و تاجیکستان ظرفیت های مناسبی برای گسترش روابط و همکاری ها دارند، افزود: تقویت مناسبات، زمینه ای برای ارتقای سطح همکاری های منطقه ای دو کشور نیز خواهد بود.
رئیس جمهور ضمن دوستانه و برادرانه و فراتر از روابط دو همسایه خواندن رابطه ایران و ترکمنستان گفت: تهران و عشق آباد ظرفیت‌های خوبی برای تقویت تعاملات و تعمیق روابط دوجانبه دارند.
گزارش ویژه اندیشکده آمریکایی استراتفور :

احتمال تبدیل افغانستان به صحنه جنگ نیابتی منطقه‌ای

یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید تصرف دره پنجشیر افغانستان یک پیروزی سیاسی و تبلیغاتی برای طالبان است، اما چند عامل دیگر آینده جبهه مقاومت ملی را مشخص خواهد کرد.
یک جامعه شناس در واکنش به تفاوت دیدگاه مردم و حکومت راجع به حاکمیت طالبان در افغانستان گفت: طالبان حکومت جهل و خرافه است و هیچ سودی برای ایران ندارد. حاکمیت تا به امروز در این رابطه متعادل عمل کرده است.
دیپلمات آمریکایی، که از سوی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ برای رهبری مذاکرات با طالبان انتخاب شده بود، در اولین مصاحبه خود پس از خروج آمریکا از افغانستان گفت که او دو هفته مهلت قبل از سقوط کابل را تأمین کرده است.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و کره جنوبی گفت: کره جنوبی را یکی از شرکای خوشنام و قابل اعتماد ایران طی سال‌های گذشته نام برد، اما در خصوص تحرکات سه سال اخیر این کشور گوشزد کرد که کره جنوبی تحت فشار آمریکا با مسدود کردن منابع ارزی کشورمان در شرایط کرونایی، نگاه مردم ایران را نسبت به خود تغییر داده است.
دادگاهی در روسیه شرکتهای شبکه اجتماعی آمریکایی فیس بوک و توییتر را به دلیل کوتاهی در حذف محتوایی که از سوی این کشور غیرقانونی قلمداد می شود، جریمه کرد.
روز بیست‌وچهارم مردادماه احمد مسعود درست در همان زمان که از خارج به افغانستان بازگشت، فقط از این لحظه به بعد است که نهضت مقاومت ملی افغانستان با صدای بلند و مهم‌تر آنکه با صدای خویش آغاز به سخن می‌کند.
عابدی در گفت‌وگو با پرسون:/ بخش دوم

کابینه بدون تخصص طالبان قطعا مشکل آفرین است

یک کارشناس مسائل افغانستان بیان کرد: کابینه تشکیل و معرفی شده از سوی طالبان بدون تخصص می‌باشند و کاملا به پاکستان نزدیک هستند.
در توصیه کیهان به اصلاح‌طلبان برای حضور در کنار برادران و خواهران افغان برای مقابله با طالبان این نکته مستتر است که گویا آقایان اصولگرا مردان میدان سخت و عمل هستند و اگر از کسی دفاع می‌کنند به لفاظی اکتفا نمی‌کنند و جانانه به دفاع می‌پردازند و این معنا بدون تبعیض راجع به همه مسلمانان از شرق دور تا غرب جاری است! لابد مثال آنها سوریه و عراق است که البته ادعایی بی‌مبنا و بی‌مصداق است.