خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

ایجاد ائتلاف چندجانبه بین کشورهای منطقه زمینه‌ساز برقراری امنیت

معادلات امنیتی منطقه طوری به هم گره خورده است که امنیت منطقه فقط توسط همسایگان ایجاد می‌شود و ایجاد چهارچوب و چتر حمایتی- امنیتی در منطقه توسط کشورهای غربی سیاست غلطی است. جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده است که ایجاد یک ائتلاف چند جانبه بین کشورهای منطقه می‌تواند زمینه‌ساز برقراری امنیت باشد و از ائتلاف‌های مهم بین‌المللی نیز دعوت کرده که برای برقراری امنیت پایدار در کلیه کشورها در اقصا نقاط دنیا تلاش کنند.
رئیس‌شورای اجرایی حزب‌الله در مورد اینکه چرا رژیم صهیونیستی جرأت حمله به کشتی حامل سوخت ایران برای لبنان را نداشت؟ گفته دلیلش آن بود که صهیونیست‌ها نمی‌خواستند حزب‌الله را وارد معادلات جنگ دریاها کنند و «این نشان دهنده نقطه ضعف اسرائیل است که بر قدرت ما افزود.»
وزیر خارجه کشورمان پس از دیدارش با همتای ارمنستانی خود اظهار کرد: اجازه نخواهیم داد برخی کشورهای خارجی مناسبات ایران با همسایگانش از جمله ارمنستان را تحت تاثیر قرار دهند.
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مسئولان جمهوری آذربایجان تحت تأثیر یک همسایه دیگر یعنی کشور ترکیه، اظهارنظر می‌کنند که مواضع آنها بیشتر به توهم شباهت دارد. 
رئیس جمهورکشورمان با صدور پیامی ضمن تبریک سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین گفت: : دو کشور به عنوان دو تمدن بزرگ صلح‌طلب و شرکای جامع راهبردی می‌توانند با همراهی راهبردی و همکاری‌های برد ـ برد، زمینه تحقق چندجانبه گرایی حقیقی را فراهم آورند.
تنش‌آفرینی‌هایی که در اولین گام‌ها با دردسرسازی برای کامیون‌های ایرانی شروع شده بود، با تجمع در مقابل سفارت ایران در باکو ادامه پیدا کرد تا دیروز مجلسی‌ها هم از ورود به ماجرا خبر دهند.
کارشناس مسائل قفقاز و غرب آسیا با اشاره به اختلافات مرزی ایران و آذربایجان که طی چند روز افزایش یافته است، اظهارداشت: در زمان جنگ قره‌باغ بین آذربایجان و ارمنستان طرف آذربایجانی این استنباط را پیدا کرد که به دلیل مواضع ایران در این جنگ، کشورمان طرف ارمنستان را گرفته هرچند که مقامات ایرانی بر تمامیت ارضی آذربایجان تاکید کردند، اما این تصور بر روی آذری‌ها باقی مانده و هنوز نیز فکر می‌کنند ایران طرف ارمنستان را در این مناقشه گرفته است.
در پی شیطنت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه به‌عنوان یک عنصر ناخوانده و برهم‌زننده امنیت، رزمایش «فاتحان خیبر» با هدف ارسال پیامی صریح به رژیم صهیونیستی و متحدان آن یعنی باکو و آنکارا برگزار شد.
موسوی در واکنش به معترضان به ساختمان سفارت ایران در باکو؛

پیگیر برخورد با خاطیان هستیم

موسوی سفیر کشورمان در باکو گفت: پلیس دیپلماتیک و وزارت کشور جمهوری آذربایجان چهار متعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران را شناسایی، بازداشت و بازجویی کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری، فرودگاه‌های کشور را از اعزام مسافران بدون ویزا به فرودگاه نجف منع کرد.
وزیر خارجه با تبریک روز ملی چین در صفحه توئیتر خود نوشت: تلاش مشترک ما در مبارزه با کرونا، پیشبرد طرح کمربند راه و برنامه همکاریهای جامع، همکاری متقابل میان دو تمدن است. ما همیشه دوستان دوران سختی را به خاطر خواهیم سپرد.
یک کارشناس مسائل افغانستان بیان کرد: به نظر می‌رسد طالبان مقداری سیاست‌های خود را تعدیل کند. کشورهای منطقه و دنیا می‌توانند حکومت طالبان را مجبور کنند تا منطقی‌تر رفتار کند و سایر اقوام و مذاهب را بپذیرد.
واکنش ایران به سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به بحرین؛

این لکه ننگ از دامان حکام بحرین پاک نخواهد شد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان استقبال حقیرانه حاکمان بحرین از مقام رژیم اشغالگر قدس را خلاف خواست و رای مردم شریف و آزاده بحرین خواند و گفت این لکه ننگ پاک شدنی نیست.
اردغان خواستار شد؛

آمریکا پول ترکیه را پس بدهد

رئیس‌جمهور ترکیه از آمریکا خواسته یا جنگنده‌های اف‌۳۵ را به کشورش تحویل دهد و یا ۱.۴ میلیارد دلار پول ترکیه را برگرداند.